KURA, O. Vliv nastavení regulátoru servopohonu na energetickou náročnost [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Student se v rámci své práce zabýval vlivem nastavení regulátoru servopohonu na energetickou náročnost u lineární osy. Student pracoval velice samostatně podle pokynů vedoucího práce se zájmem o téma, pravidelně se účastnil konzultací a splnil všechny body zadání. Výstupem práce je série simulací s vyhodnocením, který popsuje vliv nastavení regulátoru na příkon servopohonu a jeho celkovou účinnost.. Grafická a stylistická úroveň práce je ucházející. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Cílem předložené diplomové práce bylo vytvoření modelu, na kterém je možné ověřovat energetickou náročnost servopohonů při různých nastaveních regulátorů. V první kapitole byl popsán servopohon. Byly zde definovány a popsány části ze kterých se servopohon skládá, jak funguje a jaké je jeho využití v běžné praxi. V následující kapitole byl servopohon rozebrán z pohledu ztrát a účinností. Byly objasněny ztráty, které v servopohonu vznikají. U všech ztrát byl popsán teoretický výpočet a jejich vliv na výkon servopohonu. Následující kapitola se věnuje regulátorům a jejich nastavení. Je popsáno jak jednotlivé regulační složky ovlivňují výslednou regulaci a také byla vysvětlena regulace servopohonů v podobě kaskádní regulace. Tyto tři kapitoly vytvářely teoretickou část celé této práce. V následující praktické části byl vytvořen v programu Simulink model DC motoru s lineární osou. Tento model byl regulován pomocí kaskádní regulace, kde se postupně v modelu ladily jednotlivé regulátory. Na konci této kapitoly byla vytvořena tabulka s finálními energetickými hodnotami a byl zde zkoumán energetický rozdíl pro různá nastavení regulátorů. Rovněž zde byl popsán vliv jednotlivých složek regulátorů na výsledné průběhy při jejich změně. Ve druhé polovině praktické části student nejprve změřil reálný servopohon. Měření se provádělo pro tři regulační nastavení, přičemž se měnily pouze parametry v otáčkovém regulátoru. Pro všechna tato nastavení byly vytvořeny průběhy otáček a momentotvorných proudů společně s výslednou energií. Toto měření se poté porovnávalo s modelem servopohonu vytvořeným v programu Simulink. Grafická a stylistická úroveň práce je dobrá s malým množstvím překlepů. Na obr. 4 a 6 nejsou v elektrickém schématu zakresleny uzly. Cíle práce byly splněny a zadané téma lze považovat za splněné v požadovaném rozsahu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 137059