ALINČE, A. Vodík jako palivo pro vozidlo nad 3,5 t [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.
Tématikou bakalářské práce je problematika „Vodíku jako palivo pro vozidlo nad 3,5 t“. Téma práce je velmi aktuální, protože o perspektivách využití vodíku v dopravě se hodně hovoří, ale bez nedostatku relevantních odborných informací. Práce zahrnuje rešeršní část, ale i praktickou, která zahrnuje základní simulace a rozbor možností umístění nádrží na vodík u nákladních automobilů. Grafická úprava splňuje požadavky na technický text. Práce obsahuje všechny povinné části. Student na tématice pracoval průběžně od přidělení zadání a práci pravidelně konzultovat, Student k práci využil širokou škálu zdrojů, všechny zdroje správně cituje. Práce má celkem 60 stran textu a obsahuje jako přílohy upravené skripty v MATLABu a tabulku porovnání metod dopravy vodíku. Práce bude využitelná jako podklad pro výuku a pro další práce týkající se využití vodíku v dopravě. Student prokázal schopnost samostatné práce, splnil podmínky zadání, práce obsahuje všechny náležitosti, a proto ji doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Bakalářská práce se zabývá tématem využití vodíku jako zdroje energie pro vozidla nad 3,5 t. V úvodní části je popsána výroba , skladování a přeprava vodíku. Na tyto kapitoly navazuje kapitola věnovaná využití vodíku v nákladní dopravě. V závětu práce je popsáno umístění nádrží na vodík a technické řešení od jednotlivých výrobců. Práce je logicky členěná, jednotlivé kapitoly na sebe navazují a popisovaná problematika se vztahuje k tématu. V práci je použito množství kvalitních zdrojů a informace z nich jsou přehledně zpracovány. Na konci každé kapitoly je shrnutí a závěry autora z provedené rešerše. Úroveň práce snižují drobné chyby v záhlaví, kdy na sudých stranách je deformované logo VUT a v kapitole závěr je název jiného oddílu. Text je doplněn vhodnými grafy a schématy, které by mohly být přeloženy do českého jazyka a vynechat tak nutný překlad pod obrázky. V práci se nachází drobné chyby, například při vkládání obrázku 5 by bylo vhodné oříznout další text a zdroj uvést jen do titulku. V rovnici 20 je správně vypočten celkový zdvihový objem motoru, ale při dosazení do rovnice 19 není výsledkem správný kompresní poměr motoru. V práci je využité modelování teoretických cyklů pomocí skriptu v prostředí Matlab. Pro porovnání jsou zde s vodíkem srovnány motory zážehové, ale nejvíce využívaný motor pro nákladní vozidla vznětový zde není porovnán. Podmínky pro srovnání jednotlivých motorů nejsou shodné. Motory pracují s rozdílným směšovacím poměrem a dochází tak k ovlivnění výsledků. Při porovnání v tabulce 4 by měl být sjednocen počet desetinných míst. Cíle práce jsou splněny a práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 140627