SVORADA, S. Futuristický kokpit moderního letounu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Chudý, Peter

Motivace autora, jeho odhodlání, kritické myšlení a celková aktivita vedoucí k dosažení profesionálních, konzistentních a vyvážených výsledků byly v průběhu řešení diplomové práce proměnlivé. Vytvořené návrhy moderního leteckého uživatelského rozhraní budoucnosti tak využily potenciál zadání pouze částečně. Množství prokázaných znalostí a cílevědomé činnosti potřebné pro úspěšné dokončení netriviálního zadání měly potenciál na zlepšení. Práci doporučuji k obhajobě. Souhrnné hodnocení na základě výše uvedených bodů: Uspokojivě (D).

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Cílem práce bylo vytvořit a implementovat futuristický návrh rozhraní letových přístrojů a výsledek následně podrobit evaluaci v prostředí autentického leteckého simulátoru. Samotná realizace vyžadovala v kontextu předmětného zaměření intenzivní analytickou přípravu, zohlednění znalostí plynoucích z oborových doporučení a omezení, znalost interakcí modelovaných avionických bloků, návrhovou a implementační zručnost v oblasti počítačové grafiky a v neposlední řadě schopnost systémové integrace. V kontextu předchozích informací považuji zadání za obtížnější. Práce zapadá do tematické oblasti, která je na fakultě dlouhodobě řešena a která je podpořena unikátní infrastrukturou. Z pohledu dosažených výsledků splnil autor stanovené body zadání poměrně mechanistickým a utilitárním způsobem, přičemž k naplnění potenciálu tématu došlo s výhradami.
Práce s literaturou Autor pracoval s celou řadou zdrojů, které obsahově souvisely s tématem řešené práce. Autor zvládl jejich cílené využití a prokázal schopnost převést získané poznatky do implementace návrhu své vize konceptu kokpitu letounu budoucnosti. 
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Student dodržoval domluvené termíny a konzultace navštěvoval s proměnlivou mírou připravenosti. 
Aktivita při dokončování Práce byla dokončena na poslední chvíli, takže její důkladné prozkoumání před odevzdáním bylo prakticky nerealizovatelné. Závěrečné ověření formou dostupného uživatelského testování prověřilo implementační připravenost autorova návrhu. Textový popis zrealizované evaluace nevyužil celkový potenciál řešení k přesvědčivé argumentaci o přidané hodnotě a potenciálu budoucích implementací.  
Publikační činnost, ocenění Není známo.
Navrhovaná známka
D
Body
60

Posudek oponenta

Hanák, Jiří

Student v rámci diplomové práce navrhl a implementoval vizualizaci letových veličin pro eVTOL platformy s využitím virtuální reality v prostředí Unity, avšak bez podrobné rešerše možností vizualizace, čímž dosáhl jen uspokojivých výsledků, které vedou na hodnocení stupněm D. 

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Zadání diplomové práce patří dle mého názoru mezi méně obtížné, neboť je zaměřeno na návrh moderní vizualizace letových dat, který má být demonstrován v prostředí dostupného leteckého simulátoru. 
Rozsah splnění požadavků zadání Student se v rámci teoretické části zaměřuje na popis standardních palubních leteckých přístrojů, na který navazuje více-méně relevantním popisem současných technologií pro vizualizaci dat, teleoperace, zpracování objemných dat a eVTOL platforem. Bohužel student svoji pozornost více zaměřil na samotné technologie, nikoli na samotné způsoby vizualizace letových veličin. Student dle zadání dále navrhl a implementoval vizualizaci letových veličin. Celkově tedy splnil zadání s vážnějšími výhradami.
Rozsah technické zprávy Student popisuje a analyzuje problematiku na 59 stranách (Úvod - Závěr). Rozsah práce je tedy v obvyklém rozmezí.
Prezentační úroveň technické zprávy 65 Práce je strukturována mj. do kapitol věnovaných Historii vývoje vizualizace letových veličin v kokpitu letadla, Současným trendům ve vizualizaci letových údajů, Návrhu vizualizace letových údajů, Implementaci letových údajů v prostředí leteckého simulátoru, Testování a dosažené výsledky. V rámci jednotlivých kapitol se student mj. věnuje zajímavým tématům jako je Teleoperace,  Platforma pro analýzu velkých dat a Air taxi, které bohužel přímo nepřispívají myšlenkově k hlavní náplni diplomové práce, čímž nutí čtenáře hledat návaznosti mezi jednotlivými tématy.  Nešťastně se užívá množství zkratek, které nejsou vysvětleny v blízkém okolí prvního výskytu, nebo nejsou v textu vysvětleny vůbec. Rovněž práce obsahuje množství chybných referencí na obrázky.    
Formální úprava technické zprávy 65 Práce je napsána ve slovenštině a obsahuje nepatrné množství jazykových chyb a překlepů. Jednopísmenné předložky by se neměly objevovat na konci řádků. Řešením je použití pevných mezer. Některé literární prameny obsahují chybně uvedené autory. 
Práce s literaturou 70 Student se opírá o 54 relevantních literárních pramenů, především o online zdroje a jednotky vědeckých článků. V textu se objevují pasáže, u který není na první pohled zřejmé, zda jsou popsány vlastní myšlenky, nebo se jedná o parafrázi z literárních pramenů.
Realizační výstup 60 Student v rámci práce navrhl a implementoval vizualizaci letových veličin pro eVTOL platformy s využitím virtuální reality v prostředí Unity. Vizualizace je na první pohled značně inspirována standardním zobrazením letových veličin pro Head-up displaye s doplněním výstražných upozornění a specifických prvků pro platformy s kolmým startem. Dle zadání práce by vizualizace mohla být značně odvážnější a modernější. Výsledná aplikace je plně funkční. Aplikace byla dále dle autora podrobena testování 5 uživateli, jejichž zpětná vazba je prezentována v kapitole Testování a dosažené výsledky.
Využitelnost výsledků Vytvořené dílo lze použít například pro testování unikátních vizualizací letových veličin.
Navrhovaná známka
D
Body
65

eVSKP id 154975