JIRÁSEK, L. Analýza vlivu polohy karoserie závodního vozu na aerodynamické charakteritiky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2011.
Diplomová práce pojednává o vlivu polohy karoserie vzhledem k vozovce na aerodynamické charakteristiky vozu. Tato oblast je velmi důležitá pro závodní vozy formulového typu, proto student správně vybral geometrii Formule Ford. Přístup studenta k práci byl spíše vlažný, což je patrné na výsledné kvalitě. Vlastní výpočty byly provedeny příliš pozdě, aby je student mohl konzultovat, analyzovat a vyvodit správné závěry. Celkový rozsah práce působí spíše kratším dojmem, nicméně požadavky v zadání byly po formální stránce splněny. Vlastní získané hodnoty aerodynamických veličin jsou dosti diskutabilní, osobně soudím, že student zaměnil hodnoty aerodynamického odporu a vztlaku. Toho by se bylo možné vyvarovat při včasném zpracování práce. Výše uvedeným faktům odpovídá hodnocení Využitelnosti v praxi a Vlastní přínos. Po stylistické stránce je práce na dobré úrovni, což nelze říci o přehlednosti. Celkově je úroveň práce dostačující a proto ji doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | F | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | E | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | F | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | D | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | D |
Diplomová práce pana Lukáše Jiráska pojednává o vlivu polohy karoserie vzhledem k vozovce na aerodynamické charakteristiky vozu. V úvodní části jsou popsány základy z teorie aerodynamiky, zejména rozbor laminárního a turbulentního proudění. V samotné výpočtové části ovšem není zřejmé, zda student bral tuto teorii v úvahu, zejména při volbě modelu turbulence. V kapitole 1.6, je proveden rozbor sil působící na automobil. Je zde ovšem přehozen směr boční a vztlakové síly. V obrázku 10 je směr vztlakové síly v ose Z, ovšem v rovnici 7 je uveden směr Y. Orientace souřadného systému tak jak je uveden na obrázku 10, ovšem nesouhlasí s orientací naznačenou u všech zbylých obrázků v celé práci. V tabulce s výsledky je pro směr vztlakové síly uvedena osa X a aerodynamického odporu osa Z. U všech ostatních obrázků je pro vztlak osa Y a pro odpor osa X. Samotné hodnoty vztlakových a odporových sil jsou minimálně o řád nižší než by se dalo u tohoto vozu předpokládat. Vzhledem ke zmatkům s orientací sil tedy není jisté, zda je chyba na straně simulace, nebo značení. Tyto nedostatky tak výrazně kazí celkový dojem z práce a výsledky se stávají téměř nepoužitelnými.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | D | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | E | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | E | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | E | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 41399