PŘIBYL, Z. Plynná paliva pro zážehové motory [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Student zpracoval bakalářskou práci na téma „Plynná paliva pro zážehové motory“. Text práce má 49 stran textu. Grafická úprava splňuje základní požadavky na technický text. Práce obsahuje všechny povinné části. Její rozsah a zpracování odpovídá standardní rešeršní bakalářské práci, která byla doplněna o základní výpočty v MATLABu pro porovnání přestavby naftového motoru na plynné palivo. Pro využití skriptů, který jsou využívány ve výuce v magisterské studiu se musel seznámit s jeho základními funkcemi a provést úpravy. Student pravidelně práci konzultoval. Student k práci využil širokou škálu zdrojů zejména internetových a ty správně cituje. Zhodnocení a závěry ke kterým student dospěl jsou správné. Student prokázal schopnost samostatné práce, splnil podmínky zadání, práce obsahuje všechny náležitosti, a proto ji doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Študent sa vo svojej bakalárskej práci zaoberal plynnými palivami pre zážihové motory. Práca má z väčšej časti rešeršný charakter, v poslednej kapitole študent porovnáva CNG s naftou na základe skriptov v programe MATLAB. Vlastný text (Úvod – Záver) má rozsah 29 strán. Práca má logickú osnovu, avšak jednotlivé kapitoly by mohli byť viac previazané. Študent spracoval ucelený prehľad plynných palív (LPG, vodík, LNG a CNG) vrátane vlastností, plniacich staníc v ČR a zahraničí, technických riešení vozidiel, nádrží, výhod/nevýhod, atď. Pri vlastnostiach jednotlivých palív by bolo vhodné uviesť stechiometrický pomer spaľovania a prípadne výhrevnosť nie len samotného paliva, ale aj stechiometrickej zmesi paliva so vzduchom. Kapitola „Vodík“ sa relatívne obšírne zaoberá jednotlivými spôsobmi výroby vodíka, avšak neobsahuje princíp činnosti palivových článkov, ktoré študent uprednostňuje (na základe rešerše) pred spaľovaním vodíka v spaľovacom motore. Jeden z cieľov práce – porovnanie vybraného plynného paliva (CNG) a benzínu je na rešeršnej úrovni, kde študent porovnáva vlastnosti palív. Ďalej porovnáva CNG a naftu výpočtovým spôsobom. Porovnávanými parametrami sú stredný indikovaný a efektívny tlak, indikovaný a efektívny výkon a točivý moment pre otáčky najväčšieho točivého momentu. Ponúkalo by sa porovnať aj mernú efektívnu spotrebu, keďže ide o veľmi dôležitý parameter. Napriek tomu tento výstup práce hodnotím pozitívne, keďže sa jedná o prínos nad rámec rešerše. V závere študent zhŕňa získané poznatky a vytvára z nich závery, čo sa mu do väčšej miery darí. Okrem iného uvádza, že vďaka vyššiemu obsahu vodíka má CNG dobrý vplyv na znižovanie oxidu uhličitého; presnejšie by bolo uviesť vďaka nižšiemu obsahu uhlíka. Študent taktiež konštatuje, že plynné palivá majú väčšie oktánové číslo ako benzín a nafta. Čo je sčasti pravda, pri nafte sa však uvádza iný, dôležitejší parameter (číslo). Niektoré formulácie nie sú úplne presné, napr.: „Díky dokonalému využití vzduchu u chudých směsí docílíme lepší čistoty paliva.“. Študent použil veľké množstvo informačných zdrojov (75), čo na jednej strane hodnotím kladne, avšak odbornosť niektorých zdrojov môže byť diskutabilná a je nutné k nim pristupovať kriticky. Charakter práce samozrejme vyžaduje aj takéto typy zdrojov. Odporučil by som však citovať viac vedeckých článkov a zahraničnej literatúry. Navyše, k niektorým odstavcom by bolo vhodné doplniť citácie. Po gramatickej stránke nedokážem prácu plnohodnotne posúdiť, keďže je v českom jazyku, vyskytuje sa v nej však zopár preklepov. Poznámky: - Často používaná prvá osoba jednotného/množného čísla namiesto trpného rodu, ktorý je v technických textoch preferovaný. - Absencia odkazov na obrázky v súvislom texte. - Niektoré strany nie sú plne zaplnené (biele miesta), z dôvodu nevhodného prispôsobenia veľkosti obrázkov. - Výskyt veľmi krátkych odstavcov, ktoré majú necelé dva riadky. - Obr. 13, pozícia 5 – zlý preklad anglického „Carbon fiber wrapping“ na „Hliníkový obal“. Aj napriek miernym nedostatkom boli ciele práce splnené, práca obsahuje všetky požadované náležitosti. Prácu odporúčam k obhajobe a navrhujem jej hodnotenie C/dobre.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | D | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 132509