KAŠPAR, D. Vliv stylu držení volantu na dobu jízdního manévru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Mikulec, Roman

Student při zpracování této diplomové práce splnil zadané cíle. Pracoval samostatně, vytvořil dotazník, který sloužil jako podklad pro praktické měření, zorganizoval a provedl experimentální měření, jehož výsledky v práci vyhodnotil. Student v průběhu zpracování konzultoval a projevoval aktivní zájem.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění cíle a rozsahu zadání A Student splnil zadané cíle diplomové práce, úspěšný pak byl zejména vyhotovéný dotazník, který poskytuje relevantní podklady zejména díky počtu respondentů.
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem B V teoretické části práce je popsáno správné nastavení pozice řidiče ve vozidle a doporučované držení volantu řidičem. Lépe mohlo být pojato vyhodnocení statistických údajů nehodovosti a rovněž mohl být proveden průzkum podobných prací či komunikačních kampaní na toto téma.
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody A Vyhodnocení dotazníkového průzkumu i experimentálního měření je provedeno korektně. POužité metody zpracování jsou korektní pro dané téma.
Odborná úroveň diplomové práce A Odborná úroveň diplomové práce je na výborné úrovni. Z práce je zřejmé, že diplomant se řešenou problematikou zabýval nad rámec studia.
Přínos pro praktické i teoretické využití B Diplomová práce má přínos pro praktické využití v soudně inženýrské praxi, zejména v při analýze reakcí a doby reakce řidičů osobních vozidel a i v oblasti BESIP. Student v práci uvádí nedostatky provedeného měření i doporučení pro případný budoucí výzkum v této oblasti.
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 A Student pracoval s literaturou dle předepsaných zásad.
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň B Diplomová práce je logicky členěná a přehledná, jednotlivé kapitoly na sebe navazují. Drobné chyby v podobě překlepů, použité grafické zpracování někteých grafů lze označit jako méně vhodné, zejména s ohledem na horší rozlišitelnost mezi jednotlivými odstíny šedi - bylo by zde vhodnější použít barevné rozlišení.
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Kadula, Lukáš

Námět diplomové práce zajímavý zejména s ohledem na prevenci v oblasti BESIP. Členění práce je srozumitelné a jednotlivé kapitoly na sebe logicky navazují. Významná pozornost (43 % obsahové části) práce je věnována literární rešerši, na druhou stranu je kapitola velmi přehledně koncipovaná a logicky členěná, jako přínosné je nutné zmínit také praktické zdůvodnění od lektora bezpečné jízdy (2.2.7). V rámci rešeršní části by bylo vhodné zmínit zda-li se na tuto problematiku v ČR zaměřovaly nějaké kampaně např. SO BESIP, příp. podpořené z Fondu zábrany škod. Pokud ne – mohla by být práce určitým podkladem pro to, tomuto tématu věnovat pozornost. Závěry práce potvrzují očekávatelné předpoklady, plusem je kvantifikace rozdílných časů reakcí a také upozornění na slabá místa experimentu – např. zkušení probandi, nový automobil, opakované jízdy stejnou dráhou apod. Zajímavé by bylo srovnání držení volantu a reakční doby i s ohledem na stáří vozidla, toto specifikum pak autor v závěru také uvádí. Téma by bylo vhodné rozpracovat např. v rámci návazné disertační práce.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Úplnost vypracování B
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce B
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody C
Obtížnost a správnost řešení B
Přínos pro praktické i teoretické využití C
Odborná jazyková úroveň B
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky D Bylo by vhodné, aby práce prošla finální jazykovou korekturou, např. „držen oběma dlaněmi“, „4.2 VLOUČENÉ ODPOVĚDI“, „Z dotazníkového průzkumy byly vybrány“ „Je nezbytně nutné podotknou, že“ apod. U obr. č. 4 a 5 jsou chybně uvedeny odkazy na [23] místo [24], obr. by bylo vhodné ponechat v originální barvě (ze zdroje Dopravní nehody v ČR) – v té šedé zejména obr. 5 je špatně čitelný (praktické grafické výstupy jsou také ve stupních šedi, což v některých případech značně komplikuje orientaci v grafech).
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 127957