AL HALABI, E. Energetické využití parkovacích ploch na VUT v Brně [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.
Diplomová práce Enas Al Halabi se zabývá návrhem solárních carportů na parkovacích plochách VUT v okolí budovy na Technické 12 a dále analýzou potenciálních energetických toků daných využitím zaparkovaných elektromobilů v rámci konceptů V1G a V2G (vehicle-to-grid). Práce se skládá ze 4 hlavních oblastí: v teoretické části solárním carportům a nabíjení elektromobilů, a dále v praktické části výběrem a analýzou provozu vybraných parkovacích ploch a návrhem samotných solárních carportů. Teoretická část pro oblast solárních carportů zahrnuje přehledu typů konstrukcí, dále problematikou návrhu až přes jejich přínosy a pro oblast nabíjení se diplomantka věnuje od nabíjecích strategií, optimalizací provozu při propojení se solárními carportem až po problematiku V2G. Praktická část se zabývá výběrem ploch v rámci areálů VUT a návrhem carportů na těchto vybraných parkovacích plochách včetně vyhodnocení zastínění. Ve druhé části se následně zaměřuje na vyhodnocení provozu na vybrané části parkoviště a analýzou potřeby nabíjecích bodů dle uvažovaného rozvoje elektromobility v České republice. Část návrhu a analýzy byla provedena za pomocí programu PV SOL. Celá práce je následně zhodnocena v závěru. Diplomová práce je psána v anglickém jazyce a svým rozsahem 85 stran (a 36 stran příloh) se snaží pokrýt hlavní části návrhu solárních carportů s nabíjením elektromobilů. To je asi hlavní limitací této práce, že řeší jen základní části návrhu, ale některé části z pohledu, například připojení do lokální soustavy, pomíjí či celkovou analýzu provozu na parkovištích omezuje na provoz v podzemí části na parkoviště. K úplnosti lze uvést, že některé chybějící vyhodnocení byly chystány v rámci práce, ale z více důvodů, mezi jinými i časových, nebyly dokončeny do stavu, aby mohly být do práce zařazeny. Diplomantka v průběhu zpracování práce průběžně konzultovala a také průběžné výsledky publikovala na konferenci Student EEICT 2024. Ze strany vedoucího oceňuji snahu při vypracování diplomové práce i přes poněkud náročnější podmínky na straně diplomantky. Jak již jsem uvedl výše, tak u práce mám hlavní výhradu k nedokončené analýze skutečného provozu na všech vybraných parkovacích plochách, proto v dalším vyhodnocení se muselo vycházet jen z částečných dat a odhadu. Diplomová práce naplňuje všechny body zadání, proto doporučuji k obhajobě a hodnotím 75 body.
Předložená práce studentky Bc. Enas Al Halabi s názvem „Energetické využít parkovacích ploch na VUT v Brně“ se zabývá analýzou aplikace solárního zastřešení parkovacích míst na vybraných parkovacích plochách VUT. V poměrně rozsáhlé teoretické části jsou v kapitole č.1 popsány způsoby realizace solárního zastřešení parkovacích míst a jeho jednotlivé součásti. Tato část obsahuje velké množství citovaného textu, který by bylo vhodné pro větší srozumitelnost práce shrnout, přeformulovat a zbavit jej nerelevantních informací. V další kapitole č.2 jsou opět v některých případech doslovně převzaty pasáže týkající se možných topologií energetického systému parkovacího zastřešení, přičemž v rámci studie není zdůvodněna zvolená topologie. Dále v kapitole č.3 jsou v krátkosti popsány způsoby optimalizace energetických systémů vybavených FVE a nabíjecími body i v režimu V2G. Praktická část popisuje návrh zastřešení pro jednotlivé parkovací plochy VUT FEKT. Práce se nezabývá technickými aspekty problematiky jako je statické zatížení střešních konstrukcí parkovacích domů, požární bezpečnost, ochrana proti blesku, vyvedením výkonu, odvod dešťové vody, umístění technologií spojených s FVE a nabíjecími body. Je zde pouze uvedeno zhodnocení „maximálního“ zastřešení na uvedených plochách. Považoval bych za přínosnější popsat komplexní řešení fotovoltaického zastřešení včetně navazujících technologií na nejvhodnější ploše např. u budovy T14. Tato výtka je mířena spíše na vedoucího práce než autorku samotnou. Dosažené výsledky poskytují základní přehled dávající informaci o možném instalovaném výkonu a energetické bilanci systému při různém stupni využití pro nabíjení EV. Kladně hodnotím výběr nosné konstrukce a její umístění v jednotlivých variantách, které je vždy provedeno s důrazem na zajištění co největších solárních zisků. Díky nejednotné grafické úpravě působí jednotlivé části práce rušivým dojmem a celkově to snižuje přehlednost práce jako celku. U některých obrázků nejsou uvedeny zdroje. Grafické zpracování tabulek je nejednotné, zaokrouhlení není provedeno na stejný počet desetinných míst, střídavě je jako oddělovač desetinného místa použita tečka a čárka. Rovnice nejsou číslovány. Zarovnání textu a stylistické úpravy neodpovídají šabloně ani nejsou jednotné. I přes zmíněné nedostatky hodnotím práci známkou D 60b a doporučuju ji k obhajobě.
eVSKP id 159493