FALTUS, I. Adaptivní regulátory pro systémy s dopravním zpožděním a jejich porovnání s klasickými pevně nastavenými regulátory. [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2013.

Posudky

Posudek vedoucího

Pivoňka, Petr

Zadání diplomové práce Bc. Ivo Faltuse bylo po odborné i časové stránce náročné zejména z důvodu malého počtu publikací, zabývajících se touto oblastí řízení. Diplomant prokázal při práci na diplomovém projektu svou výbornou úroveň odborných znalostí. S prací na projektu začal včas. Velmi rychle se seznámil s danou problematikou a soustředil se na hledání vhodných variant řešení. Práci věnoval značný čas a pracoval s velmi dobrou účinností. Lze ocenit jeho značnou svědomitost a píli při práci na projektu. Diplomant prokázal své inženýrské schopnosti, zkušební komisi navrhuji hodnocení "výborně".

Navrhovaná známka
A
Body
95

Posudek oponenta

Burlak, Vladimír

Práce pana Faltuse je na velice dobré odborné úrovni. Práce je logicky rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části, která představuje necelou polovinu práce, diplomant popisuje adaptivní řídicí systémy, identifikaci dynamických systémů, PID regulátory a adaptivní metody jejich nastavení, vlivy, které je ovlivňují a varianty Smithova prediktoru. V části zabývající se identifikací dynamických systémů je popsána řada modelů, metody směrového a adaptivního směrového zapomínání a v neposlední řadě problematika identifikace dopravního zpoždění. Kapitola zaměřená na Smithovi prediktory obsahuje popis a vzájemné porovnání vlastností tří variant: základního tvaru, modifikovaného tvaru a modifikovaného tvaru podle Vítečkové. Praktická část obsahuje vyčerpávající souhrn simulačních výsledků, ve kterých je zachyceno chování regulačního obvodu se soustavou s dopravním zpožděním při působení poruchových signálů a při skokových změnách velikosti dopravního zpoždění. Jsou zde porovnány pevně nastavené regulátory s adaptivními řídicími algoritmy s a bez Smithova prediktoru. Všechny průběhy simulací jsou doplněny tabulkou obsahující hodnoty uvedených kritérií pro dosažení maximální objektivity. V porovnávání postrádám pouze využití modelu, který by představoval diskrétní ekvivalent spojité soustavy s dopravním zpožděním, které by nebylo celočíselným násobkem periody vzorkování. Práce obsahuje i popis bloku Transport delay z prostředí MATLAB/Simulink a názorně demonstruje možného zkreslení simulačního výsledku při jeho použití. Dále je v práci popsána autorem vytvořená uživatelská aplikace. Závěr praktické části práce obsahuje popis přímé implementace řídicích algoritmů do PLC a ověření chování řídicích algoritmů na fyzikální soustavě. Po formální stránce mám výhrady především k nedostatečné kvalitě některých obrázků např. Obrázek 47. Dále vztahy pro výpočet odchylky ve vzorcích (2-32), (2-33) a (2-34) nejsou převzaty korektně. Charakter této chyby však vylučuje její implementaci.

Navrhovaná známka
A
Body
90

Otázky

eVSKP id 65993