BEDE, F. Koncepce pohonu elektromobilů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Bakalářská práce pana Filipa Bede zahrnující 55 stran je rešersního charakteru a věnuje se popisu a porovnání různých koncepcí pohonu elektricky poháněných vozidel. Téma práce je poměrně široké, protože existuje celá řada různých koncepcí pohonu dle druhu a použití vozidla. Základními prvky všech koncepcí jsou akumulátor, elektromotor a převodovka ovšem v různém konstrukčním provedení. Popisu těchto základních prvků a porovnání jednotlivých konstrukčních variant se autor věnuje v kapitole 2. V druhé stěžejní části práce (kapitola 3) je pozornost zaměřena již na popis jednotlivých koncepcí pohonu s důrazen kladeným na uspořádání základních komponent ve vztahu k jízdním vlastnostem vozu. V závěru této kapitoly autor demonstruje i použití uvedených koncepcí u čtyř vybraných soudobě vyráběných elektricky poháněných vozidel. Následně v kapitole 4 uvádí autor koncepce pohonu se spalovacím motorem pro porovnání s elektropohony. Práci bych vytkl poměrně stručný vlastní přínos co se týče například stručného výčtu výhod a nevýhod jednotlivých koncepcí nebo porovnání koncepcí navzájem bez hlubšího zamyšlení nad budoucím vývojem uvedených koncepcí pohonů, nicméně student postupoval při vypracování práce systematicky a jednotlivé kroky v průběhu práce konzultoval. Práce splňuje všechny povinné části zadání a formální náležitosti. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji výsledným průměrným hodnocením B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Hlavním cílem bakalářské práce rešeršního charakteru bylo soustředit popisy vlivu různých koncepcí pohonného ústrojí na jízdní vlastnosti vozidel. Autor se v úvodních částech práce (kap. 2) zabývá nejdříve jednotlivými prvky elektrických pohonů, jako jsou různé užívané typy elektromotorů, akumulátorů a převodovek. V navazující části (kap. 3) potom popisuje možné varianty uspořádání pohonů elektrických vozidel, přičemž u každého uvadí také, většinou velmi stručně, výhody a nevýhody. Zde by čtenář někdy uvítal trochu podrobnější technickou informaci, jako příklad lze uvést formulaci na str. 44 "Zhoršené jazdné vlastnosti". V závěru této části jsou také uvedeny v současnosti nejčastěji užívané koncepce elektrických pohonů a jejich konkrétní příklady (kap. 3.8 a 3.9). Obdobně strukturovaný popis koncepcí pohonů se spalovacími motory zařadil autor do kap. 4, kde v části 4.5 je i poměrně stručné porovnání s elektropohony. Obdobně stručný je i závěr práce, kde se nabízela možnost i detailnějšího porovnání. Pokud jde o uvedenou literaturu, z níž autor vychází, většinu zdrojů lze hodnotit jako vhodné a aktuální, místo některých starších publikací mohly být nepochybně použity novější zdroje. Celkově lze konstatovat, že zadání bakalářské práce bylo splněno.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 158070