BAČOVSKÁ, L. Čištění koncentrátu z reverzní osmózy pomocí pokročilých oxidačních procesů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2023.
Předložená bakalářská práce je zaměřena na sledování degradace vybraného tenzidu v různých vodních matricích včetně koncentrátu z reverzní osmózy z prádelenské odpadní vody s využitím pokročilých oxidačních procesů (AOP). AOP procesy se ukazují jako jedna z vhodných technologií při degradaci tenzidů v odpadních vodách. V teoretické části se studentka věnovala popisu membránových technologií včetně jejich klasifikace. Dále pak typologii koncentrátu z reverzní osmózy a jeho způsobu čištění. Část teorie se zaměřuje i na popis principu AOP technologií a aplikovatelnosti vybrané technologie při čištění odpadní vody s větším podílem tenzidů. V experimentální části bylo cílem vyzkoušet fungování AOP technologie při degradaci vybraného tenzidu konkrétně dodecylsíranu sodného – SDS. Výběr tenzidu byl z důvodu jeho častého využití v mnoha domácích i průmyslových detergentech, kosmetice i produktech osobní potřeby. Byly vybrány různé vodní matrice včetně vzorků koncentrátu z prádelenské odpadní vody. V rámci experimentu byly měřeny ukazatele: koncentrace aniontových tenzidů, peroxidu vodíku, ozonu a hodnoty CHSK. AOP systémy byly zvoleny: UV/H2O2, UV/O3 a UV/H2O2/O3. Z naměřených dat byla porovnána a vyhodnocena účinnost zvolených systémů pro degradaci vybraného tenzidu. Při vlastních experimentech studentka prokázala velkou iniciativu a samostatnost, byla pečlivá a využívala možných konzultací během řešení své práce. Leona Bačovská práci zpracovala přehledně a čtivě, závěry se snažila formulovala logicky a srozumitelně, občas by bylo vhodné více vysvětlit a odůvodnit. Přesto se jedná o pilotní experimenty, které otevírají možnost pokračovat v daném tématu a zabývat se detailnějším pochopením mechanismu degradace, zvážit porovnání vlivu dávky peroxidu vodíku, ozonu, nastavení pH, teploty, výkonu UV lampy apod. Vzhledem k výše uvedenému doporučuji práci k obhajobě a hodnotím ji stupněm A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A |
Bakalářská práce je dle mého hodnocení velmi dobře zpracována a splnila požadavky zadání. Práce je logicky členěna, srozumitelně popisuje použité materiály, technologie a postupy, způsoby přípravy vzorků atd. Výsledky jsou přehledně zpracovány v grafech, řádně diskutovány a porovnány s výsledky z řady odborných článků z řešeného tématu (i ze zahraniční). Použité zdroje jsou správně citovány a uvedeny v seznamu literatury. Celkově práce vytváří dobrý dojem ze zpracování zadaného tématu. K předložené bakalářské práci nemám výhrad.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 147805