JANČÍK, J. Demonstrátor šifrátoru z Lego Technic [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.
Cílem práce bylo navrhnut a realizovat demonstrátor šifrátoru pracujícího na principu polyalfabetické substituční šifry, který by měl prakticky ukazovat funkci šifrátoru Enigma používaného Německem za druhé světové války. Zadání práce bylo splněno, studentovi se podařilo sestavit funkční šifrátor, který je schopen šifrovat zadané zprávy. Funkčnost byla ověřena pomocí nezávislé softwarové implementace. K vlastní realizaci byla použita sada Lego Mindstorm. Unikátnost výstupu potvrzuje fakt, že zatím podobný přístroj neexistuje a nebylo možné využít ani žádné částečné návody na stavbu. Student během semestru pracoval svědomitě, své výsledky pravidelně konzultoval. Výstupy jsou dobře popsány, včetně návodů na obsluhu, které však mohly být doplněny grafikou či fotografiemi. Součástí odevzdané práce není informační leták (tj. demonstrační prezentace). Po formální stránce jsem nenašel významnější nedostatky. Z výše uvedených důvodů hodnotím práci stupněm B/80b.
Bakalářská práce se zabývá návrhem a realizací funkčního demonstrátoru šifrátoru na principu polyalfabetické substituce. Teoretická část se zabývá především vývojem a historií šifer až po šifrovací stroj Enigma. Praktická část popisuje sestavení šifrátorů pomocí stavebnic LEGO Technic a Mindstorms. Zadání práce bylo tedy splněno. Nicméně, samotná prezentace výsledků a popis výsledné realizace šifrátoru Enigma je méně kvalitní. Například popis konstrukce samotné Enigmy a rozšíření ze substituční šifry je popsáno stručně, cca na 2 stránky. Dále výsledné řešení šifrátoru Enigma mohlo být znázorněno pomocí blokového schématu a bližšího popisu. Rovněž hlavní program mohl být blíže popsán a měla být vysvětlena funkčnost jednotlivých bloků. Mezi formální nedostatky lze zahrnout absence referencí na obrázky v textu. Práce dále obsahuje celkově několik překlepů a chyb. Ukázky kódů či bloků hlavního a kalibračního programu na obrazcích jsou špatně čitelné. Přestože je v úvodu zmíněno, že se jedná o praktickou práci, mohla teoretická část čerpat z více zdrojů než pouze z jedné knihy. Přes uvedené nedostatky doporučuji práci k obhajobě s celkovým hodnocením 75 bodů / C.
eVSKP id 110180