JELÍNEK, D. Interpolační a aproximační spline křivky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Procházková, Jana

Student zpracoval téma spline křivek. Práce obsahuje splnění všech zadaných cílů, první část nastudování problematiky spline, druhá část poté obsahuje algoritmické zpracování vybraných metod - vykreslení základní křivky, prokládání dat zadanými body. V závěrečné části je popsán vliv jednotlivých parametrů na tvar křivky (stupeň, uzlový vektor). Celá práce je doplněna o soubor velmi názorných obrázků. Programy jsou napsány pomocí Matlabu a student vytvořil i velmi pěkné grafické uživatelské rozhraní pro ovládání programů. Student pracoval samostatně, pravidelně téma konzultoval. Práci doporučuji k obhajobě a doporučuji hodnocení B.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Štarha, Pavel

Předložená bakalářská práce se zabývá použitím B-spline a NURBS křivek pro interpolaci a aproximaci bodů v rovině a prostoru. Téma je aktuální s velkým potenciálem použití v praktických aplikacích. Samotný text začíná druhou kapitolou, která se věnuje B-spline funkcím a křivkám. Následující kapitola zavadí obecnější NURBS křivky. Kapitola číslo 4 se věnuje interpolaci bodů a kapitola číslo 5 jejich aproximací. Kapitola 6 seznamuje čtenáře s aplikačními programy, které byly vytvořeny v rámci řešení této bakalářské práce. Pominu-li číslování úvodu, závěru a seznamu příloh, uspořádání kapitol je logické, text přehledný a doplněný ukázkovými příklady. Ze seznamu použité literatury je vidět, že student čerpal teoretický základ i z cizojazyčných zdrojů, což vedlo ke špatnému překladu pojmu "control points". V celé práci se mluví o kontrolních bodech místo řídících bodech. V kapitole 4 je nevhodně použit motivační příklad pro interpolaci bodů. Rozmístění meteorologických stanic a interpolace teploty mezi nimi vede na interpolační plochy, nikoliv křivky. Větší preciznosti psaného textu bych uvítal v kapitole 5, kde např. u vztahu 5.2 na straně 22 je uvedena pouze suma kvadrátů odchylek a není ničemu přiřazena. Dále tato hodnota je závislá na hodnotě m, která se přímo ve vztahu nevyskytuje. Na straně 23 vztahy 5.7, 5.8 a 5.9 patří ke vztahu 5.6, tudíž by neměly být číslovány. Bakalářská práce je na velmi dobré úrovni, student prokázal orientaci v dané problematice a cíle práce byly splněny v plném rozsahu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 125267