RŮŽIČKA, M. Zvýšení stability chodu odstředivého kompresoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.
Ing. Miroslav Růžička zahájil doktorské studium v r. 2009 v distanční formě. Jeho původní téma bylo Analýza tepelných podmínek a možnosti jejich ovlivnění za účelem zvýšení výkonových parametrů malého turbínového motoru. Téma vycházelo z potřeb zaměstnavatele – První brněnské strojírny a.s. Velká Bíteš. V průběhu studia došlo ke změně výzkumně-vývojových priorit zaměstnavatele a to byla i hlavní příčina zpoždění v plnění studijního plánu. Po ujasnění a upřesnění strategie výzkumu v První brněnské strojírně požádal Ing. Růžička 14. 11. 2013 o změnu tématu disertační práce, která byla rozhodnutím děkana schválena. Změna tématu si nevyžádala změnu skladby předmětů ve studijním plánu. Nové téma disertační práce – Zvýšení stability chodu odstředivého kompresoru je velmi aktuální. Tato problematika je v centru pozornosti významných světových výrobců turbodmychadel a její řešení je součástí současných vědecko-výzkumných aktivit První brněnské strojírny realizovaných ve spolupráci s VZLU Praha v rámci mezinárodního projektu LEMCOTEC. Odpovídá i pracovnímu zaměření Ing. Růžičky, který se v posledních letech zabývá řešením charakteristik kompresorů. Od změny tématu pracoval Ing. Růžička na zpracování disertační práce velmi intenzivně a to i při současném značném zatížení jinými pracovními úkoly. Podíl na pedagogické činnosti ústavu není pro distanční formu studia povinná, přesto se Ing. Růžička na ní podílel zpracováním oponentského posudku bakalářské práce, zaměřené na motory typu turbofan. Vyjádření k disertační práci Disetační práce představuje rozsáhlé teoretické řešení proudění v obtokových kanálech odstředivého kompresoru různých geometrických parametrů, experimentální ověření na modelu obtokého kanalu a v konečné fázi i dílčí ověření na experimentálním motoru s obtokovým kanálem. Východiskem je shrnutí a kritické posouzení předchozích prací věnovaných dané problematice. Na základě této analýzy dizertant stanovil následující cíle práce: • Provést analýzu současných poznatků týkajících se použití OK v odstředivých kompresorech • Z výsledků měření a výpočtů na modelu OK vyhodnotit vhodné varianty, které budou použity v kompresoru. • Provést simulace proudění v OK a v kole kompresoru, včetně výpočtů stlačení a účinnosti. • Analyzovat výsledky měření vybraných variant OK v nově navrženém kompresoru • Porovnat výsledky měření a výpočtů OK v kompresoru a provést doporučení pro praxi. Podstatnou část práce tvoří numerická simulace proudění v obtokových kanálech různých konfigurací s využitím zdokonaleného 3D modelu, řešení charakteristik kompresoru s obtokovým kanálem a praktická měření na modelu obtokového kanálu. Rozsah celé řešené problematiky přesahoval experimentální možnosti PBS Velká Bíteš. To si vyžádalo rozsáhlou kooperaci s VZLÚ v Praze, která se uskutečnila v rámci mezinárodního projektu LEMCOTEC. Hlavním obsahem této kooperace bylo měření na experimentálním motoru. V době dokončení disertační práce nebyly provedeny všechny plánované experimenty na experimentálním motoru v důsledku jeho poruchy. Přesto lze konstatovat, že provedené experimenty jsou dostačující pro konečné závěry a doporučení. Vzhledem k nemožnosti realizovat některá přímá měření na kompresoru malého leteckého motoru, představuje použitá kombinace CFD řešení, měření na modelu obtokového kanálu a vybraná měření na experimentálním motoru prakticky jedinou možnou metodu dosažení stanovených cílů. Získané výsledky ukazují na příznivý vliv aplikace optimalizovaného obtokového kanálu na vstupu do kompresoru nejen na rozšíření oblasti stabilní práce, ale za určitých provozních podmínek i na stlačení a účinnost kompresoru. To významně rozšiřuje dosavadní poznatky o aplikaci obtokových kanálů, kdy se většinou konstatuje rozšíření oblasti stabilní práce při současném negativním ovlivnění stlačení a účinnosti kompresoru. Na základě analýzy výsledků teoretických řešení a experimentálního ověření jsou v závěrech práce uvedena doporučení pro praktickou aplikaci obtokého kanálu na leteckém odstředivém kompresoru nového typu. Tato doporučení mohou mít širší využití i v oblasti konstrukce turbodmychadel. Celkové hodnocení školitele Disertační práce Ing. Miroslava Růžičky splňuje stanovené cíle v plné rozsahu, má odpovídající vědeckou i formální úroveň a také vysoký potenciál praktického využití. Dílčí výsledky disertační práce byly odpovídajícím způsobem publikovány. Doporučuji vyhovět žádosti Ing. Miroslava Růžičky o obhajobu jeho disertační práce.
viz. posudek v pdf.
viz. posudek v pdf.
eVSKP id 98137