KNÁPEK, M. Palubní počítač pro starší automobil [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2015.

Posudky

Posudek vedoucího

Pospíšil, Martin

Bakalářská práce je zaměřena na návrh a konstrukci palubního počítače. Text práce je logicky členěn, obsahuje však překlepy a nepřesné formulace. Student vhodně zvolil čidla a vyřešil snímání provozních veličin v autě. Celkový návrh systému je v pořádku, rozdělení na jednotlivé moduly je zvoleno vhodně. Student nevyužil možnosti konzultací a řešil práci samostatně. V práci mi chybí rozvaha a měření klidového odběru zařízení, jelikož je zapojení trvale zapnuto a dekóduje povely z DO. V zapojení jsou podstatné návrhové chyby. Například při připojeném programátoru dochází ke kolizi výstupu přijímače DO (na pinu PE0) a programátoru, což znemožňuje naprogramování MCU. Výstup DO je zpracováván pomocí UART, ale klidová úroveň přijímače DO je log.0, chybí inverze. Tranzistor T1 má bázi přímo vyvedenou na konektor, chybí ochrana tohoto vstupu. Použití optočlenů IO2 a IO3 považuji za zbytečné, není co galvanicky oddělovat. Vyvedení SPI linky k LCD displeji mimo hlavní desku je nevhodné, komunikace s LCD je rušena. Vstupy a výstupy řídící jednotky (mj. připojení displejů) nejsou vůbec ochráněny proti přepětí či zkratům. Vůbec to neodpovídá požadavkům na vestavbu do automobilu, které vyplývají ze zadání. Zdrojový kód firmware je přehledný, ale celý program využívá pouze globální proměnné. Při testování se ukázalo, že otáčkoměr a rychloměr nezobrazují správně. Zařízení nebylo kompletně nainstalováno do automobilu a nebyly zprovozněny všechny požadované funkce. Zadání práce bylo splněno jen částečně, přesto navrhuji práci k obhajobě.

Navrhovaná známka
E
Body
50

Posudek oponenta

Kubíček, Michal

V úvodu student obšírně popisuje možná zabezpečovací a další doplňující zařízení pro automobily, která jsou dnes dostupná na trhu. Jde spíše o populárně-naučný, než odborný text, který z valné části popisuje zařízení a funkce, které nakonec nejsou realizovány. Následuje popis komponent (senzorů), které bylo možné použít pro realizaci požadovaných funkcí v navrhovaném systému, a výběr konkrétních typů. Popis je povrchní, bez hlubšího rozboru důvodů výběru konkrétních typů (objektivní porovnání více typů na úrovni technických parametrů). Technicky je zařízení na průměrné úrovni. Pro dálkové ovládání student použil hotové moduly, napájení vysílacího modulu jedním lithiovým článkem není korektní (standardně se používají dva sériově zapojené). Použití optočlenů pro snímání stavu sepnutí světel a spínací skříňky považuji za zcela zbytečné. Naopak postrádám ochranu stabilizátoru 78S05 proti zkratu na vstupu (ochranná dioda), při použití relativně velkého výstupního kondenzátoru (100 uF) hrozí jeho zničení. Postrádám nákres a fotografii mechanických komponent snímače otáček náhonu rychloměru a příslušné zapojení optočlenu (případně motiv plošného spoje). Po formální stránce vykazuje práce drobné nedostatky: překlepy, zbytečně velké množství převzatých obrázku (někdy bez uvedeného zdroje), chyby ve formátování. Z předložené práce není zřejmé, v jaké míře student navržené zařízení realizoval a zda jej oživil, což považuji za hlavní nedostatek.

Navrhovaná známka
E
Body
52

eVSKP id 84694