SCHULLA, R. Vibrace turbodmychadla vznikající buzením od spalovacího motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Novotný, Pavel

Práce analytického a koncepčního charakteru zahrnuje 44 stran bez úvodních částí a přehledu zdrojů literatury. Student pracoval na řešení samostatně s podporou vedoucího, některé záležitosti konzultoval, práci odevzdal s ročním zpožděním. Rešeršní část je poměrně slabá a málo propracovaná, chybí kvalitnější zdroje, které by více popisovali přímo danou problematiku. Pro úspěšnou simulaci je podstatný výpočtový model hydrodynamického ložiska. Tento model je v této práci navržen na relativně nízké úrovni. Důsledkem je, že model neumožní zachytit nestability rotoru s původem v mazací vrstvě. Tyto nestability mají v případě menších rotorů zásadní vliv na dynamiku. Výsledky práce však přesto plní definované cíle a závěry poskytují určitý zjednodušený náhled na vynucené buzení rotoru od spalovacího motoru. Po celkovém zhodnocení lze konstatovat, že diplomant splnil požadavky kladené na závěrečnou práci.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis D
Práce s literaturou včetně citací D
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Vacula, Jiří

Diplomová práce pana Radka Schully obsahuje 44 stran bez úvodních formálních částí, přehledu literatury a seznamu použitých symbolů. Autor se ve své diplomové práci zabývá zajímavým tématem, jehož obsahem je analýza vibrací turbodmychadla v důsledku buzení od spalovacího motoru. Diplomant nejprve provedl rešerši, která však postrádá detailnější matematický popis uvažované soustavy, jakožto dynamického systému. Například kapitolách 2.2 a 2.3 by bylo vhodné uvést konkrétně, v čem spočívají rozdíly mezi lineární a nelineární rotordynamikou. Dojem kazí i nejednotnost obrázků, z nichž některé obsahují české popisky a některé anglické popisky. Samotný výpočtový model použitý autorem neobsahuje některé podstatné vlivy, jako například proudové nestability mazací vrstvy. Dále, jako vnější buzení je uvažováno pouze buzení od motoru. Ačkoliv zhodnocení vlivu buzení od motoru je cílem této práce, neuvažování dalších dílčích vlivů (např. již zmiňované nestability mazací vrstvy, aerodynamické buzení na kompresorovém a turbínovém kole či buzení od nerovností vozovky, převodovky atd.) tak může vést k zavádějícímu přeceňování vlivu buzení od motoru. Tato skutečnost se do jisté míry potvrzuje v kapitole 5.2.2. Je však třeba podotknout, že tato diplomová práce poskytuje přínosný příspěvek k této problematice. Rovněž je třeba zmínit, že diplomant prokázal adekvátní praktické schopnosti a že cíle své diplomové práce splnil.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 137179