KOPEC, J. Centrum trvale udržitelného rozvoje [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2009.
Předložená diplomová práce pokládá nejprve řadu základních otázek vzhledem k architektonickému projektu, to znamená k úvaze architekta v rámci jeho tvorby v postupném vývoji jeho odpovědí a postojů k tomu, co ještě stále zůstává projektem architektury vedoucí k její realizaci. Samotný přístup autora k filozofii TUR zůstává ještě osobním v otázce vyjádření, jak ve vlastní teoretické úvaze, tak v konečné konkrétní odpovědi architekta. Zde se ještě dostáváme před hodnocením hranice mezi architektonickým vyjádřením a vyjádřením, které můžeme hledat v literatuře. Přesněji na hranici mezi poezií v architektuře a architekturou poetické formy. TUR, trvale udržitelný rozvoj Autor definuje jasně svůj postoj. Pohled v měřítku světa, světadílů, země, města i místa. Vychází z již existujícího spojení měřítek, tepnou železnice, kterou používá jako nosnou síť dynamiky vztahů v rámci přenesení poselství TUR. Jeho reakce na místo platformy a jejího dominujícího prvku je radikální a minimalistická. Zanechává podstatné - hodnotnou nádražní halu, ta se stává měřítkem a referencí struktur zastavění. Nezasahuje do podzemí, což hodnotí jako zbytečnou reakci v nové filozofii TUR, naopak se snaží využít jeho potenciálu, podobně jako potenciálu haly. Nádražní hala se tak stává místem artikulace výměny, mezi návštěvníkem a obsahem "vlaků", mezi dvěma typy dopravy - automobilovou a železniční. Pokud koncept projektu, přeci jen architektonického, otevírá bohatost jeho potenciálu, volba autora na jeho vyjádření vzbuzuje řadu kritických připomínek: " Absence alespoň jedné ze situací obsahu "vlaků" " Použití zázemí v podzemí " Vyjádření typu zástavby platformy " Vyjádření fasády, vyjádření prostorových vztahů, zabydlení prostoru " Koncepce otevřených možností v jedné konkrétní volbě " Zbytečné vyjádření přítomnosti garáží, který v prvním pohledu zkresluje celkový přístup a jeho koncepční úroveň " Chybějící přesnější vyjádření zázemí, které můžeme považovat jako jeden z pevných bodů v bohatosti situací " Nebezpečí v jednoduchosti, ke které můžeme dojít; odstraněním podstatného Tuto práci hodnotím jako architektonický projekt, jeho realizace musí být ještě i v této fázi konkrétně vyjádřena. Nesmí se stát negací stavění, ubíráním funkcí až do limitu použití.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | C | Koncept projektu přístupu k filozofii TUR se nejjasněji vyjadřuje v zrcadlení fasád, odrazu dnešního světa a jejich otevření k "objevení vlaků"- nositelům nových nebo již zmizelých pohledů v měřítku železnice z bodu místa - nádraží Sebeillon. |
Racionální a věcná koncepce. Urbanistické řešení reálné, funkce odpovídá zadání. Architektonický výraz jednoduchý a působivý ( i bez obrazů na stěnách). Kvalitní návrh.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | ||
Architektonické řešení | A | ||
Provozní řešení | A | ||
Technicko konstrukční řešení | B | ||
Formální úroveň | A |
eVSKP id 23060