ZUBEK, P. Názvosloví anorganické chemie Tvorba e-learningových studijních materiálů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2010.

Posudky

Posudek vedoucího

Richtera, Lukáš

Student při řešení práce postupoval systematicky, velmi samostatně a se značnou invencí. Nad zadaným tématem přemýšlel a navrhl řadu zlepšení a úprav, které se pozitivně odrazily ve výsledném vzhledu a funkčnosti výukového materiálu. Aby byla atraktivita a využitelnost materiálu co největší pro cílovou skupinu, tj. pro studenty prvního ročníku, vytvořil student dotazník, který vyplnila více než polovina studentů na FCH. Dále do práce neopomněl zapracovat i výsledky položkové analýzy z MOODLE, které se staly velmi cenným podkladem k odhalení nejčastějších a nejzávažnějších chyb při pojmenovávání sloučenin či při psaní jejich vzorců. Všechny tyto informace byly s rozvahou zohledněny při tvorbě materiálu, který bude pro studenty prvního ročníku velmi přínosný, neboť každoročně se s názvoslovím anorganické chemie s obtížemi potýká nemalé procento našich studentů. Vytvořený materiál je alternativou vyplňující mezeru v dosud dostupných materiálech, které mají naši studenti k dispozici (tj. tištěná skripta a elektronické testy) a lze očekávat, že u řady studentů pomůže přispět k úspěšnému absolvování prvního semestru, který bývá pro řadu studentů i semestrem posledním.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání A
Studium literatury a její zpracování A
Využití poznatků z literatury A
Kvalita zpracování výsledků A
Interpretace výsledků, jejich diskuse A
Závěry práce a jejich formulace A
Využívání konzultací při řešení práce A
Celkový přístup k řešení úkolů A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Pilátová, Ivana

Piotr Zubek se ve své bakalářské práci zabýval tvorbou elektronického výukového materiálu Názvosloví anorganické chemie pomocí aplikace Adobe Flash CS3. Bakalářská práce obsahuje 76 stránek, z toho 31 tabulek, 18 obrázků a 22 grafů. Její členění na kapitoly je logické, v souladu s požadavky pro bakalářskou práci. K práci je přiloženo CD, které obsahuje výukový program Názvosloví anorganické chemie. Teoretická část se zabývá definicí a historií e-learningu, výukou názvosloví na českém webu - zde popisuje podrobněji projekt Chemické názvosloví, který je určen na procvičení názvů a vzorců sloučenin a popisuje prostředí programu Adobe Flash CS3. Celá kapitola 5 je věnována dotazníku a rozboru výsledků. Dle mého názoru zbytečně dlouhá - 15 stran! Kladně hodnotím vlastní iniciativu studenta, avšak dlouhé popisování výsledků, které jsou jednoznačně vidět již z grafů, nikoliv. Kapitola 6 je věnována analýze a rozboru testů studentů psaných v systému MOODLE. Opět zbytečně dlouhá - 16 stran - s řadou tabulek. Bakalářská práce by svým obsahem vydala na dvě: jednu teoretickou, právě s těmito kapitolami a jednu praktickou, která by byla věnována pouze tvorbě programu. Autor musel nejdříve sestavit algoritmus, dále zvládnout prostředí Adobe Flash CS3, aby mohl tvořit výukový program, což je časově velmi náročné. Dle mého názoru zbytečně vyplýtval hodně energie a času na zpracování dotazníku a výsledků testů, a to se odrazilo na kvalitě programu Bakalářská práce končí popisem vytvořeného programu, který je rozdělen na 5 sekcí. Sekce na výuku názvů prvků a jejich umístění v periodické tabulce, sekce procvičování oxidačního čísla, sekce pro stanovení vzorce a názvu sloučenin. Poslední 2 sekce tvoří teorie a nápověda. K programu mám připomínky, z nichž uvádím jen některé. Např. program by měl mít intuitivní ovládání (ne každý čte návod), proč bylo zvoleno logo fakulty pro návrat do MENU? Domeček a popisky (použity v další úrovni) jsou jasnější. Proč nejsou názvy úrovní psány obecně, nýbrž je použito tykání? Rovněž u příkazů. Pokud nebudou pracovat s programem pouze kamarádi, tak by bylo vhodnější psát obecně - u názvů "podsekcí" střední škola nebo vysoká škola; u příkazů místo "skryj toto vysvětlení" jednoduše "skrýt". Rovněž psát ve vlastní osobě, např. "důrazně doporučuji" se příliš nehodí. Názvy prvků české (i latinské) se píší malým písmem (sám autor to zdůrazňuje v práci, kap. 6.4.1 str. 44, proč v programu má sám názvy české i latinské velkým písmem (viz periodická tabulka, zobrazení názvu prvku ve třech jazycích). Autor by se neměl dopouštět základních chyb - síra je latinsky sulphur, latinský (anglický) název lawrencia je lawrentium (Lawrencium). Autor zapomněl doplnit periodickou tabulku novým názvem prvku 112 - česky kopernicium (anglicky Copernicium). Úroveň jazykového zpracování je dobrá. Z hlediska formálního, kromě chybějících čárek či naopak přebývajících nebo jednohláskových předložek na konci řádku, mám připomínku k rozdílnému řádkování, které ve snaze umístit graf či tabulku na příslušnou stránku působí rušivě (samotný Obsah na str.5, či např. str. 27, 28). Lepším řešením by bylo možná zvětšení vzdálenosti odstavců či názvů podkapitol. Proč v Obsahu nejsou uvedeny podkapitoly X.x.x? Rovněž orientace ve větách, dlouhých na téměř 5 řádků, je často špatná. Graf 7 - chyba ve vysvětlení červené, opakuje se vysvětlení modré. Přídavné jméno "obtížnostní", několikrát se opakující, není v Pravidlech českého pravopisu (existuje pouze podstatné jméno obtížnost) Odkazů na literaturu je 29, avšak většina se týká e-learningu. Odkazy na názvosloví se týkají pouze uváděného projektu na webu (Hrnčíř, J.: Chemické názvosloví - anorganika). Vzhledem k tvorbě výukového programu bych očekávala odkaz na stále platící Názvosloví anorganické chemie (1. vydání z roku 1980, vypracovala česká komise pro názvosloví anorganické chemie- autoři Klikorka, J., Hanzlík, J . a kol.), ze kterého by měl autor čerpat. Bakalářská práce je přehledná, upozornění na nedostatky a připomínky nesnižují její hodnotu. Je přínosem v oblasti e-learningu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání A
Logické členění práce B
Kvalita zpracování výsledků A
Interpretace výsledků, jejich diskuse A
Využití literatury a její citace B
Úroveň jazykového zpracování B
Formální úroveň práce – celkový dojem A
Závěry práce a jejich formulace A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 23760