KONEČNÁ, T. Modelování membrán v mikrofluidním čipu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Venerová, Tereza

Studentka Tereza Konečná se v rámci svojí Bakalářské práce zabývala výrobou mikrofluidních čipů a následnou tvorbu modelových membrán uvnitř těchto čipů. K náročné technice přípravy čipů se postavila čelem a postupně krok za krokem získávala nejen teoretické znalosti, ale hlavně potřebnou zručnost v jednotlivých fázích přípravy čipu. Nutno dodat, že těchto fází není málo a jsou dosti různorodé, takže precizně zvládnout celou techniku zabere poměrně dost času. Studentka pečlivě a trpělivě prošla celým tímto procesem a techniku si osvojila. Ve vlastnoručně připravených čipech pak provedla experimenty vedoucí k úspěšnému natažení modelové membrány tvořené molekulami azolectinu. Tím zcela naplnila zadání svojí práce. Její bakalářská práce se vyznačuje vysokou kvalitou jazykového zpracování a na první vysokoškolskou práci nebývalou přehledností a plynulým tříděním informací. Studentka během svojí práce vykazovala nadstandartní samostatnost v plnění úkolů, konzultace příliš nevyužívala, k čemuž bych ji ale touto formou chtěla do budoucna povzbudit. Se studentkou se mi spolupracovalo velmi dobře, její práci považuji za nutný mezikrok k posunutí využitelnosti mikrofluidní metodiky zde na fakultě a jednoznačně ji doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Kvalita zpracování výsledků A
Interpretace výsledků, jejich diskuse A
Závěry práce a jejich formulace A
Využívání konzultací při řešení práce B
Celkový přístup k řešení úkolů A
Splnění požadavků zadání A
Studium literatury a její zpracování A
Využití poznatků z literatury A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Pekař, Miloslav

Bakalářská práce Terezy Konečné je věnována konstrukci čipového modelu buněčných membrán. Hlavním úkolem zřejmě bylo naučit se techniku přípravy čipu a vytvoření membrány, vlastníma rukama v laboratoři. To se studentce podařilo. Ve své práci vychází z literárních poznatků a z jedné konkrétní metody, implementované na domovském pracovišti. Výběr poznatků představuje část nazvaná současný stav řešené problematiky. Na bakalářské úrovni jsou publikované informace fundovaně podány a podstata publikací správně vyhmátnuta. Škoda ale, že tato část není uzavřena jasným konstatováním, kterou z popisovaných technik autorka používá a zavádí ve své práci. Tím také v experimentální části nezdůrazňuje, co představuje – úspěšnou – reprodukci literárního postupu a co je její vlastní invence a vylepšení. Samozřejmě, že literárnímu přehledu předcházejí obecné části popisující materiály a techniky důležité pro vlastní práci. Práce je pěkně napsána, i grafická úprava je v pořádku. Formálních nedostatků je pomálu. Uvedl bych jen, že zkratka Reynoldsova čísla je opravdu tvořena prvními dvěma písmeny jeho jména, tedy „e“ není dolním indexem, dále chybějící odkaz na „předešlou bakalářskou práci“ na str. 24; poslední odstavec textu na str. 25 má odkazovat asi na obr. 16, ne 14. V experimentální části autorka poctivě popisuje peripetie, se kterými se při přípravě čipu i membrán potýkala, což považuju za velmi důležité pro další práci zejména dalších následníků. Kladně hodnotím i autorčinu snahu navrhovat řešení vzniklých problémů. Většinu se jí tak podařilo překonat, na zbylé zůstávají právě její návrhy. Zadání bakalářské práce autorka naplnila. Tereza Konečná touto prací ukázala, že umí pracovat s chemickými texty, pracovat v laboratoři, prakticky aplikovat literární poznatky, překonávat problémy v laboratoři vznikající, což je pro chemika zejména důležité. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání A
Logické členění práce A
Kvalita zpracování výsledků A
Interpretace výsledků, jejich diskuse A
Využití literatury a její citace B
Formální úroveň práce – celkový dojem B
Úroveň jazykového zpracování A
Závěry práce a jejich formulace A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 148937