ŠMÍD, J. Vývoj elektronického parkovacího systému [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.
Bakalářská práce je zaměřena na vývoj zařízení pro detekci obsazení parkovacího místa pomocí mikrokontroleru Arduino. Práce obsahuje návrh a realizaci programu, testování a vyhodnocení experimentů. Student prokázal schopnost samostatně řešit zadaný úkol a bakalářskou práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Bakalářská práce se zabývá návrhem detekce obsazení parkovacího místa pomocí vývojové platformy Arduino. Jako 3 hlavní problémy si práce stanovuje výběr vhodných senzorů a jejich umístění, přenos a zpracování dat a napájení zařízení. Rešerše je velmi stručná a popisuje možnosti parkovacích systémů v podstatě od jedné firmy. V rešerši není zahrnut optický způsob snímání. Nejsou rozebrány výhody či nevýhody jednotlivých systémů snímání. V rešerši vůbec není řešena problematika přenosu a zpracování dat (typy vhodných sběrnic atd.). Dále chybí popis používaných způsobů napájení. Analýza problému tak nenavazuje na současný stav poznání. Cíl práce je nadefinován vágně a v rozporu s výsledky práce. V rámci práce je vyvinuto čidlo, které detekuje obsazení parkovacího místa a odeslání pomocí sítě ethernet, zatímco definovaným cílem je návrh parkovacího systému do podzemní garáže, který by měl obsahovat i zobrazení stavu parkovacího místa. Kapitola 5 patří do přehledu současného stavu poznání. V této kapitole měly být posuzovány relevantní vlastnosti pro stavbu zařízení – třeba možnosti napájení, spotřeba, velikost, cena. Využití interního lineárního regulátoru napětí spolu s baterií s napětím 9V je z hlediska spotřeby krajně nevhodné. Pro provoz na baterie je lepším řešením využít spínaný zdroj spolu s uspáním mikrokontroléru mezi jednotlivými měřeními. Tak by bylo možné průměrnou spotřebu snížit na jednotky mA. Samotné naprogramování snímání pomocí infrazvukového senzoru je elementární úloha. Využití sítě wifi, či ethernet považuji pro čidla tohoto typu nevhodné. Existují bezdrátová řešení mnohem vhodnější (z hlediska ceny, spotřeby robustnosti apod.) pro připojení čidel tohoto typu (Zigbee, vysilače na 433 MHz apod). Stejně tak existují lepší řešení vodičového připojení (RS485, CAN apod.). Navrhované řešení by bylo velmi nákladné, pokud by se počítalo s připojením na LAN pro každé parkovací místo. Kapitola testování v reálných podmínkách ukazuje jeden graf z měření (s nečitelnou osou x), kdy zařízení v podstatě nefungovalo a z grafu navíc není patrné kdy se místo považuje za obsazené a skutečně obsazené bylo. Výsledky s modifikovanou variantou nejsou prezentovány. Navíc zařízení bylo umístěno v nevhodné pozici (riziko poškození u parkovacích míst v ploše, problematické rozvody). Práce vůbec neřeší zpracování dat na serveru. Bakalářská práce nerespektuje povinnou strukturu bakalářské práce a trpí formálními nedostatky (špatné číslování stran v obsahu). Celkově práci hodnotím jako nepříliš podařenou s problematickou využitelností výsledků pro reálné nasazení. Kladně hodnotím výrobu krabiček a pokus o měření v reálných podmínkách.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | D | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | E | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 109436