ODSTRČIL, A. Semi-aktivní tlumicí jednotka vozidla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Blaťák, Ondřej

Diplomová práce pana Odstrčila je směřována do oblasti semi-aktivního tlumení vozidel. Teoretická část práce řeší obecně oblast konstrukce tlumičů. Dále jsou analyzovány různé regulační principy. Jejich funkce je demonstrována s využitím sestaveného čtvrtinového modelu v programu Matlab Simulink. Poslední část je věnována přestavbě pasivního tlumiče Donerre Suspension na tlumič semi-aktivní (instalace ovládacího ventilu). Student v úvodní fázi řešení využíval konzultace, později byl tento kontakt přerušen a obnoven až před odevzdáním práce. Tato skutečnost stojí za tím, že se v práci objevují četné faktické nedostatky, které z práce nebyly odstraněny ani po upozornění vedoucího. Zároveň nebyl naplněn zamýšleným způsobem cíl „Provést koncepční návrh kompletního systému semi–aktivního tlumiče pro nákladní vozidlo“, který předpokládal návrh koncepce kompletního systému včetně snímačů, řídicí jednotky atd. Je však pravdou, že v zadání je uvedeno „koncepční návrh tlumiče“ a ne přímo celého systému tlumení. Je tedy možné, že tento bod považuje autor za splněný konstrukčním návrhem elektronicky řízených tlumičů. Z konstrukčních řešení není patrné, jakým způsobem bude elektromagneticky řízený ventil ovlivňovat charakteristiky tlumiče. Pro potenciálního čtenáře bude text práce jen těžko pochopitelný v celém kontextu a nepřinese zásadní zajímavé informace. Autor nepoužívá vhodné literární zdroje, kterých je v oblasti semi-aktivních tlumicích systémů dostatek, místo toho volí často jako zdroj internetové stránky s jen minimem technických informací. Po stylistické a grafické stránce je práce na dobré úrovni.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání E
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací C
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
D

Posudek oponenta

Fojtášek, Jan

To práce se věnuje tlumičům nákladních vozidel a konstrukčnímu návrhu semi-aktivního tlumiče. První část práce se zabývá rešerší nejčastěji používaných tlumičů a popisem principu jejich činnosti. V této části práce se autor zabývá pouze základním popisem tlumičů a do kontextu nákladních vozidel a jejich specifik z hlediska konstrukce podvozku a dynamiky jízdy uvádí tuto problematiku pouze velmi okrajově. Další část práce je věnována základním regulačním principům pro ovládání semi-aktivních tlumičů a jejich simulování pomocí čtvrtinového modelu. V závěrečné části autor prezentuje vlastní konstrukční úpravu pasivního tlumiče na semi-aktivní. Z hlediska skutečně provedených činností by diplomová práce mohla být propracovanější a to především vzhledem k cílům vytyčeným v zadání z nichž všemi se autor ve své práci částečně zabývá, nicméně za skutečně naplněný cíl považuji pouze testování regulačních strategií na čtvrtinovém modelu. Ostatní cíle jsou naplněny poměrně povrchně až minimalisticky. Po formální stránce lze vytknout především částečně chybějící popis veličin u uváděných vztahů či použití poměrně malého množství relevantních informačních zdrojů. I přes uvedené nedostatky však dílo základním způsobem splňuje požadavky kladené na diplomové práce a lze ho tedy doporučit k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání E
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod E
Vlastní přínos a originalita E
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací D
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 121657