BELÁK, R. Rozbor leteckých nehod ultralehkých letounů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Úkolem autora diplomové práce byl výběr nehod ultralehkých letounů na území ČR, jejichž ať už primární nebo spolupodílející se příčinou byl 2. režim letu. Z tohoto výběru analyzovat na jakých letounech se nehody staly a jaká byla kvalifikovanost posádky a na závěr porovnat s počtem kusů daného typu registrovaného v ČR. Práce je rozdělena do sedmi kapitol, první kapitoly se obšírně věnují příčinám nehod a mechanice letu, dále autor jednotlivě popisuje vybrané nehody a závěrečné kapitoly shrnují výsledky získané z vybraných nehod. V práci bych uvítala pro větší přehled lepší sumarizaci výsledků, jejich následnou interpretaci a práci s nimi. Nálet pilotů by bylo vhodné rozdělit po menším kroku, tedy po stovkách hodin. Dále by bylo vhodné vypsat na jakých typech se nehody staly a tyto údaje lépe propojit se získanými daty od LAA. Po grafické stránce mohla být práce lépe zpracována. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím stupněm C – dobře.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | C | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Cílem diplomové práce bylo identifikovat a analyzovat letecké nehody ultralehkých letounů na území České republiky jejichž příčinou byl přechod do 2. režimu letu. Po úvodní kapitole práce začíná obecnými informacemi o nehodách letadel a statistickým porovnáním s ostatními druhy dopravy. V této kapitole jsou i stručné podkapitoly, představující modely řízení rizik a lidských faktorů jako je Reasonův model, SHELL a Dirty Dozen. Je pak obrovská škoda, že byly jen zmíněny a nebyly dále do práce zapracovány při analýzách. V následující kapitole jsou pak uvedeny základy z mechaniky letu a výkonů letadel. Tato kapitola se v první části zaměřuje hlavně na horizontální let a potřebné tahy a výkony. Ačkoliv se jedná pouze o obecné informace z literatury, lze v této kapitole najít spoustu nepřesností a zavádějících formulací např. text ke grafu 8 nebo grafy 11 a 12 jejichž názvy nekorespondují s obsahem. Ve čtvrté kapitole, která tvoří jádro práce, je podrobně popsáno 16 nehod. Jedná se však pouze shrnutí informací z oficiálních závěrečných zpráv ÚZPLN. Bez nějakého dalšího zpracování studentem. Bylo by vhodné doplnit alespoň základní informace o daných letounech a zdůraznit základní parametry, které budou dále v analýze zpracovány např. do tabulky. Kapitola je ukončena podkapitolou 4.3, která se zabývá analýzou daných nehod. Zde ovšem pro statistickou analýzu chybí základní podkladová data, například o rozložení věku všech UL pilotů nebo o jejich náletech. Student v závěru například prezentuje, že zvlášť ohroženou skupinou jsou piloti ve věku 61-72 let do náletu 600 hodin, ale to jen z toho důvodu, že piloti v této skupině se vyskytli u 7 z 16 analyzovaných nehod. Tento údaj ale vůbec nereflektuje obecné věkové rozložení aktivních UL pilotů. Z tohoto důvodu mají výsledné analýzy velmi nízkou vypovídající hodnotu. Dále by bylo vhodné popsat způsoby a možnosti, jak snížit riziko přechodu do 2. režimu letu (zde by bylo např. možné použít Reasonův model z úvodu práce). Po formální stránce bych vytknul velmi časté používání hovorových netechnických výrazů a formulací a nepřehledný seznam literatury, který není nijak seřazen. I přes výše uvedené nedostatky doporučuji práci k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | E | ||
Vlastní přínos a originalita | E | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | E | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | E | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | D | ||
Práce s literaturou včetně citací | D |
eVSKP id 158025