MACEJKA, R. Porovnaní technik pro zlepšeni kvality obrazových dat ve skenovacím elektronovém mikroskopu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2023.
Student Radoslav Macejka svou bakalářskou práci vypracoval pro firmu Thermo Fisher Scientific. Cílem práce bylo prověřit možnosti různých metod pro zvýšení kvality obrazu ve skenovacích elektronových mikroskopech. Dosažené zlepšení kvality obrazu je sice na pohled malé (viz obr. 6.1 a 6.4), to však nijak nemění fakt, že student jednoznačně prokázal své bakalářské schopnosti. Prostudoval množství anglické odborné literatury a získané znalosti dokázal prakticky aplikovat. Ve své práci se seznámil s elektronovými mikroskopy, principy sběru obrazových dat a analýzou charakteru šumu, který je v obrazu přítomen. Následně teoreticky zdůvodnil výběr vhodných filtrů, popsal jejich praktickou implementaci a matematicky kvantifikoval jejich vliv na výsledný obraz. Nad rámec zadání prozkoumal možnosti jasové ekvalizace obrazu. Všechny dílčí problémy cílevědomě diskutoval při osobních konzultacích, které využíval v dostačující míře. Text práce je standardního rozsahu a formální stránka práce je velmi dobrá. Text osahuje (slovenské) gramatické chyby, např. slova „rada kritérií“ místo „rad kritérií“, mn. č. „signáli“ atd.; drobné typografické chyby, jako např. psaní fyzikálních jednotek kurzivou nebo bez mezery; na konci některých vět chybí tečka. I přes tyto drobné formální nedostatky konstatuji, že student Radoslav Macejka splnil všechny cíle práce nad rámec zadání. Jeho práci hodnotím známkou „výborně“, 91 bodů.
Bakalářská práce pana Macejky se zabývá analýzou vlastností metod pro zvýšení kvality obrazových dat z elektronového mikroskopu v rámci spolupráce s firmou Thermo Fisher Scientific s.r.o. Práce je sepsána v logickém sledu a je členěna do 7 kapitol. V první části je poměrně stručně popsán princip elektronových mikroskopů se zaměřením na skenovací mikroskopy (SEM), včetně definice spektrální citlivosti a výchozích vztahů. Druhá část popisuje hodnotící kritérium kvality obrazu používané zadavatelskou firmou. Zde by bylo vhodné provést trochu širší rešerši běžně používaných metod. Nicméně rozumím, že tento požadavek pravděpodobně nebyl pro zadávající firmu relevantní. Třetí část popisuje současný přístup ke skenování obrazu, který využívá AD převodník a tzv. průměrovač vzorků, jsou zde přehledně popsány a definovány i potřebné veličiny. Čtvrtá kapitola popisuje velmi stručně diskuzi nad použitím FIR a IIR filtrů. Následující kapitoly (5 až 7) lze považovat za vlastní dílo studenta. Celá následující část pojednává o zpracování obrazových dat, které jsou však reprezentovány jako jednorozměrný signál, a také se na ně tak při dalších úvahách nahlíží. Pro konverzi těchto dat mezi jednotlivými formami byl vytvořen software v jazyce Python, který je popsán poměrně stručně v kapitole 5. Použitý přístup jistě zjednoduší použitý matematický aparát, na druhou stranu tím pak bylo eliminováno využití klasických metod pro zpracování obrazu, což by mohlo být na škodu. Nicméně i přesto student dokázal vhodným způsobem vykreslit a analyzovat spektra takových signálů a navrhnout a implementovat vhodné filtry. Celý experiment popsaný v kapitole 6 je, dle mého názoru, velmi dobře prezentován a doplněn četnými grafickými ukázkami. Oceňuji zde rovněž zamyšlení se nad možnostmi reálné implementace a s tím souvisejících omezeních. Z této kapitoly je tak zřejmá dobrá orientace studenta v dané problematice. Všechny body zadání považuji za splněné. Nad rámec zadání je pak v poslední – 7. kapitole testována metoda pro možnost jasové úpravy obrazu a její výsledky. Po formální stránce je práce rovněž na dobré úrovni, práce s literaturou a množství citovaných zdrojů odpovídá typu práce a omezení se na danou aplikaci v rámci zadavatelské firmy. Mám jen několik formálních připomínek, a sice k absenci číslování některých vztahů (zejména v kap. 1 a 7), některé veličiny ve vysvětlivkách nejsou zapsány kurzívou a na některých místech se objevilo přetečení textu přes okraj (viz např. str. 22, 23, apod.). Rovněž některé obrázky (např. 1.3, 3.4 či 6.2) mají horší kvalitu, resp. jsou špatně čitelné. Dle mého názoru však student prokázal schopnosti požadované od absolventa bakalářského studijního programu, tudíž práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení 90 b/A.
eVSKP id 151764