NOVÁK, J. Expertní systémy ES pro samostatné studium a jeho vyhodnocení [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2009.
Ve svém hodnocení diplomové práce vycházím z hodnocení konzultanta, který byl po celou dobu vypracování práce se studentem v přímém kontaktu a v odborné problematice mne zastupoval. Cílem diplomové práce bylo navrhnout a vytvořit výukový expertní systém pro samostatnou přípravu zejména středoškolských studentů. Diplomant věnoval přípravě dostatečný čas, během něhož se seznámil se základními metodami reprezentace znalostí pro expertní systémy, jejich případnými výhodami i nevýhodami při použití v zamýšleném expertním systému. K úkolu přistupoval zodpovědně, pracoval průběžně a s časovou rezervou; výsledkem tedy je skutečně funkční a odzkoušený systém. Diplomant prokázal své inženýrské dovednosti, schopnost samostatné přípravy, schopnost představit koncepci systému a tuto účinně implementovat a ověřit. Navrhuji hodnotit stupněm velmi dobře.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění zadání | A | 48/50 | |
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) | A | 18/20 | |
Formální zpracování práce | E | 10/20 | |
Využití literatury | E | 5/10 |
Po stránce formální je práce dobrá. Výjimku tvoří nezvyklá typografická pestrost. Student využívá nejen kurzívy, apostrofů a tučného písma, ale také kurzívu v apostrofech (str. 42), tučný text v apostrofech (str. 41) nebo též mix kurzívy normální a tučné, to celé v apostrofech (str. 50). Oproti tomu název kapitoly 6.5.2 by mohl být typograficky obohacen, ve stávající podobě nedává smysl (byť je správný). Dále se v práci místy vyskytují gramatické chyby, dvakrát se vyskytuje záměna slova dědičnost za dědictví (str. 43). Po stránce obsahové lze práci rozdělit na část rešeršní (po kapitolu 5) a vlastní práci (kapitoly 6 a 7). Rešeršní část lze označit za lehce upovídanou. Je uvedena celá řada odborných pojmů. U jejich definic je občas uveden názorný příklad dříve než samotná definice, která pak není vždy jasná a jednoznačná. Jinak rešerše zahrnuje široký záběr a přesahuje požadavky zadání. Vlastní expertní systém je popsaný v kapitole 6. Zde je velice nešťastně smíchán dohromady návod k obsluze programu (manuál), popis struktury programu (popis tříd, metod) a technické řešení (vzorce pro výpočty). Ve výsledku je tato kapitola nepřehledná, byť dohromady obsahuje většinu požadovaných údajů. Bylo by vhodné rozdělit na dvě samostatné kapitoly. Poslední kapitola s popisem implementace konkrétní úlohy je zpracována dobře. Po stránce odborné i časové lze předloženou diplomovou práci považovat za průměrnou. Zadání bylo splněno v plném rozsahu a student prokázal inženýrské schopnosti. Až na výtky k dokumentaci a jejímu členění považuji práci za kvalitní a uděluji hodnocení 85 bodů / B / velmi dobře.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | 20/20 | |
Odborná úroveň práce | B | 42/50 | |
Formální zpracování práce | E | 5/10 | |
Interpretace výsledků a jejich diskuse | A | 18/20 |
eVSKP id 22136