FILIMONOVA, A. Studium biotechnologického potenciálu termofilní gram-positivní bakterie Brevibacillus sp. Bz [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2022.
Studentka Anastasiia Filimonová se ve své diplomové práci zaměřila na studium biotechnologického potenciálu termofilní grampozitivní bakterie Brevibacillus sp. Bz. V poslední době se zvyšuje zájem o využití extremofilů v biotechnologické produkci, především o jejich enzymy – extremozymy, které mají široký aplikační potenciál díky jejich stabilitě za extrémních podmínek. Práce je zpracována v anglickém jazyce. V teoretické části práce studentka pracovala s kvalitní literaturou, které porozuměla, a zpracovala ji do přehledné literární rešerše na dané téma. Studentka během experimentální práce odvedla nespočet experimentů i časově náročných kultivací. V laboratoři pracovala vždy svědomitě a pečlivě. Jak k textové, tak experimentální práci přistupovala vždy velmi zodpovědně. Celkovou práci studentky shledávám velmi pozitivně, proto doporučuji diplomovou práci k obhajobě a hodnotím ji známkou A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | B | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A |
Ve své diplomové práci se Bc. Anastasiia Filimonová věnovala studiu bakterie Brevibacillus sp. BZ v kontextu její schopnosti produkce extracelulárních hydrolytických enzymů a také degradace syntetických i přírodních polymerů. Podle mého názoru je práce svým zaměřením zajímavá a aktuální. Práce je vypracován na stranách 56 v anglickém jazyce. Po jazykové stránce je práce na vysoké úrovni, text je dobře srozumitelný, logický, dobře strukturovaný. Snad jen v některých případech si studentka mohla odpustit složitá a dlouhá souvětí, která mohou být pro čtenáře matoucí. Celkově studentka čerpala z 69 hodnotných zdrojů, které správně a úplně cituje. Výsledky jsou presentovány srozumitelnou formou. Co mě poněkud nemile překvapilo je způsob vyjadřování enzymové aktivity. Studentka si v rámci práce zavedla vlastní jednotky pro enzymovou aktivitu, které často vztahuje na jiný časový úsek. Tato skutečnost jednak znemožňuje jednoduché srovnávání výsledků práce s jinými autory, ale také porovnávání výsledků mezi různými kapitolami. V některých případech (například tab. 9) studentka pravděpodobně omylem vyjadřuje enzymovou aktivitu v g/L, což je v podstatě nesmysl. U grafů 23 a 24 bohužel nebyl použit vhodný typ grafu umožňující zaznamenat průběh daných veličin v čase. Na druhou stranu musím ocenit upřímnou stranu studentky o podrobný komentář a diskuzi naměřených dat. Některé pozorované jevy, jako je například schopnost bakterie degradovat i rezistentní syntetické polymery, jsou velice zajímavé a fascinující a to jak z pohledu základního tak i aplikovaného výzkumu. Proto i přes drobné výhrady k presentaci výsledků hodnotím práci jako kvalitní, doporučuji ji k obhajobě a hodnotím známkou A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | C | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 139233