ŠŤÁVA, M. Návrh závodního vozidla kategorie T1 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.
V této diplomové práci byl vytvořen velmi rozsáhlý návrh závodního vozidla pro soutěže typu cross-country. Kromě koncepčního návrhu rámu a rozmístění komponent tvoří největší část práce detailní návrh zavěšení kol včetně optimalizace kinematiky a pevnostních výpočtů všech komponent zavěšení. Postup práce je vždy jasně vysvětlen, dílčí návrhy jsou podloženy korektními výpočty a jednotlivá rozhodnutí si student zřetelně obhájil, čímž působí výsledný návrh přesvědčivým dojmem. Rozsah práce je vskutku značný, obsahuje návrh všech základních systémů vozidla, kompletní návrh náprav a velmi mnoha dalších komponent včetně kapotáže. Podstatnější než objem uskutečněné práce je však její kvalita. Z postupu a i textu práce je patrné, že student během zpracování zvoleného tématu nad jednotlivými kroky skutečně přemýšlel a snažil se volit tu správnou cestu, byť byla často časově mnohem náročnější. Samozřejmě se dá každé práci něco vytknout, zde by to byla místy volnější stylistika, která není zcela vhodná pro odbornou práci. Některé informace se zbytečně objevují dvakrát i vícekrát, některé by naopak bylo vhodné více zdůraznit. Přínos dílčích návrhů by byl více zřetelný při srovnání finální verze s několika vývojovými „mezistavy“, a jelikož byla jedním ze základních kritérií přijatelná cena vozu, chybí alespoň rámcový cenový odhad kompletního vozidla. Avšak výše zmíněné klady silně převažují nad zápory, celkově práce působí velmi dobrým dojmem a to vše bezesporu díky silnému pracovnímu nasazení studenta. Závěrem lze konstatovat, že pan Šťáva účelně využil své znalosti a dovednosti získané během studia pro vypracování zadaného konstrukčního úkolu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Pan šťáva se ve své diplomové práci zabývá návrhem závodního vozidla kategorie T1. V úvodní části popisuje základní kategorie vozidel a pravidla pro cross-country rallye. Majoritní část práce je věnována samotnému návrhu vozidla a to od samotné koncepce až po poměrně podrobné konstrukční návrhy dílčích technických uzlů, jako jsou zavěšení kol, odpružení vozidla, a návrh brzdového systému. V celé práci autor používá poměrně široký soubor technický nástrojů od CAD až po MBS systém ADAMS, čímž jednoznačně prokazuje nejen znalosti získané v předchozích letech studia, ale také schopnost je správně aplikovat. Vybrané konstrukční prvky jsou podrobeny MKP pevností analýze. Za zmínku také stojí vlastní návrh karoserie. Vzhledem k tomu že se jedná o jeden z cílů zadání bych očekával více informací, jak byla karoserie tvořena. Nicméně z grafických podkladů uvedených v části koncepčního návrhu lze vyvodit že cíl byl naplněn. Práce má nadstandartní délku a je zpracována velice pečlivě. Vzhledem k výše uvedeným faktům ji bez výhrad doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | |||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 116863