RUML, F. Návrh interiérového svítidla v trendu Human Centric Lighting [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.
Cílem práce bylo navrhnout interierové svítidlo s ohledem na nejnovější poznatky z oblasti Human Centric Lighting (HCL). V úvodu práce jsou diskutovány současné poznatky v oblasti vlivu spektrálního složení umělého osvětlení na citlivost cirkadiannního systému člověka. Jsou definována hodnotící kritéria kvality návrhu osvětlení a způsoby řízení dynamického osvětlení v trendu HCL. Navržený světelný zdroj svítidla tvořený pomocí barevných a bílých LED byl hodnocen nejen z hlediska spektrálního složení, vyzařovacího úhlu, světelného toku, ale i z pohledu tepelného managementu. Samotné závěsné svítidlo využívá konceptu smíšeného osvětlení a bylo navrženo a optimalizováno s podporou softwaru LightTools. Originální optický návrh svítidla je tvořen komponenty, které umožňují formovat světelný tok z LED zdroje k dosažení rovnoměrného rozložení intenzity přímého a nepřímého osvětlení. Při optimalizaci homogenizéru student kladl důraz na dosažení barevné homogenity v rovině stropu a podlahy místnosti. V souladu se zadáním byla vytvořena simulace osvětlení v modelovém interiéru pomocí softwaru Dialux Evo. V poslední části práce jsou srovnány parametry navrženého svítidla v trendu HCL s konvenčním LED svítidlem zhlediska energetické účinnosti a indexu podání barev. V závěru práce student kriticky nastiňuje kroky vedoucí ke zlepšení parametrů navrženého svítidla. Ze seznamu literatury je zřejmé, že diplomant nastudoval problematiku v širších souvislostech a v dostatečné míře prokázal schopnost navrhnout optickou soustavu svítidla v trendu HCL. Pan bakalář Filip Ruml pracoval samostatně a aktivně využil technickou podporu poskytnutou firmou Robe Lighting a Ústavem elektrotechniky na FEKT VUT v Brně. Konstatuji, že cíle práce byly splněny v celém rozsahu. Práci hodnotím známkou výborně/A a doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Student měl za úkol ve své práci řešit problematiku osvětlování orientovaného na člověka, tzv. Human Centric Lighting (HCL). Jedná se o velmi aktuální téma současné světelné techniky, i když počátky dynamického osvětlování sahají do vzdálenější minulosti. Podle zadání měl student popsat danou problematiku HCL, navrhnout svítidlo v tomto duchu a poté srovnat toto svítidlo v dané aplikaci se svítidlem konvenčním. V práci je velmi pěkně udělaná rešerše dosavadních poznatků a této části se student věnuje poměrně obsáhle v kapitole 1. Z tohoto hlediska je práce dobrým studijním materiálem v ucelené podobě. Pro tuto část bych ale doporučil lepší shrnutí poznatků, kapitola je zakončena dosti účelově zjednodušeným pojednáním o tepelném managementu LED, což už do HCL nespadá a mělo být spíše součástí kapitoly 2. Ve vlastním návrhu svítidla student postupoval poměrně systematicky a dospěl k finálnímu řešení s konečném uspořádání světelných zdrojů, optických částí, napájení, chlazení, řízení. Postrádám zde výchozí spektrální charakteristiky LED zdrojů a např. rozsah řízení Tc v trojúhelníku xy, což by bylo přehlednější než tabulka 2.5. V kapitole 3 se student zabývá návrhem osvětlovací soustavy v interiéru vybraného prostoru mateřské školy a v kapitole 4 pak srovnává jím navržené svítidlo s jiným typem. Tyto kapitoly jsou velmi stručné, nicméně svůj účel splňují zejména s ohledem na zadání práce. K práci mám tyto připomínky Otočené texty Abstrakt EN a CZ verze, stejně tak klíčová slova str. 19, 41 - pojem “barevná teplota” - má být teplota barvy, resp. teplota chromatičnosti. str. 22 - zdroj E je dnes již realizovatelný, díky programovatelným světelným zdrojům str. 21 a jinde - student používá pojmenování vzorec, popř. formule nejednotně, přičemž se jedná o vztahy, popř. rovnice (relace mezi veličinami). Vzorce jsou např. chemické. str. 24 - UGR stupnice je vytvořena tak, aby změna o 1 byla právě pozorovatelná a změna o 3 znamenala posun o kvalitativní třídu. str. 29 - co znamená reference na obr. [11]? str. 31 - vztah 1.31 není jasné, co je veličina Kn - uvedeny ??, chybí rovnice. str. 32 - není obecně pravda, že 20000 lx bude vždy působit nepříjemně, závisí na celkové distribuci světla a jasových poměrech v prostoru. str. 33 - kapitola 1.8 - postrádám kontextový význam, kapitola je neúplná, bez vysvětlení, k čemu je. str. 47 - reference na zelenou barvu v obr. 2.2, obrázek je v tištěné verzi pouze černobílý. str. 85 - uvedená životnost 70 tis. hodin pro LED zdroje a interval výměny zdrojů 61,4 roků znamená využití zdroje str. 92 tab. - pojem světelný výtěžek - má být měrný výkon. str. 92 tab. - typ osvětlení smíšené neodpovídá rozložení světelného toku do dolního a horního poloprostoru, domnívám se, že jde spíše o osvětlení převážně přímé až přímé. V závěrečné tabulce není vyčíslen podíl toků do dolního a horního poloprostoru (je uveden v návrhu v tabulce 2.10, str. 78) Práce splnila zadání a doporučuji ji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B |
eVSKP id 109607