GREŠ, D. Návrh automatického systému řízení letu pro proudový letoun [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Chudý, Peter

The motivation of the author was essential for most of the work on the thesis. Accomplished results represent a decent basis for a potential future research and development in the field of flight control system design. The amount of demonstrated knowledge and focus needed to successful delivery the thesis was adequately high. I recommend the thesis for the defense. Suggested grade as based on the above mentioned: Very Good (B) .

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání The topic represents a complex task with the effort distributed between the design and implementation of a high fidelity nonlinear jet aircraft flight simulation model and the design and implementation of a modern automatic flight control system based on the Nonlinear Dynamic Inversion. The presented work also covers the design and implementation of an attractive graphical interface for an intuitive flight preview. The combination of the above mentioned points makes the thesis topic challenging and well beyond nominal assignments.  
Práce s literaturou The author worked successfully with a range of references, all of which were content-wise related to the topic of the thesis. The author performed a careful research on flight control system design techniques and mastered the utilization of published resources, along with own contributions, to successfully design and implement an authentic jet aircraft simulation model with a modern automatic flight control system.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace While working on the thesis, the author had an active approach and attended scheduled meetings prepared. The author made meaningful contributions to the meeting discussions, was able to draw individual conclusions and to transform them into working implementations. Communication with the author was conclusive and punctual.
Aktivita při dokončování Considering the complexity of the assignment, augmented by the exploration of various implementation options, the author delivered the implementation part and the text part of the thesis at the last moment, making it practically unfeasible for a thorough examination before submission.
Publikační činnost, ocenění Unknown
Navrhovaná známka
B
Body
82

Posudek oponenta

Novák, Jiří

Práce se zabývá návrhem řídicího systému pro proudový letoun pomocí nelineární dynamické inverze. Student prokázal schopnost nastudovat komplexní tématiku dynamiky letu a nelineární dynamické inverze. Hlavním nedostatkem práce je primárně neucelená technická zpráva, která čtenáří nevysvětluje některé základní aspekty odvození dynamického modelu a zvoleného mechanismu řízení. Z tohoto důvodu práci hodnotím stupněm dobře.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Zadání považuji za obtížnější, jelikož vyžaduje pochopení komplexní problematiky dynamiky letu a návrhu algoritmů automatického řízení, zejména pak pro vysoce výkonný proudový letoun s nelineárními charakteristikami.
Rozsah splnění požadavků zadání Všchny body zadaní byly splněny.
Rozsah technické zprávy Rozsah práce je v obvyklém rozmezí.
Prezentační úroveň technické zprávy 72 Kapitoly práce na sebe logicky navazují a celková struktura je zvolena vhodně. Kapitola 1 týkající se obecného popisu letounu je poměrně krátká a zjednodušená. Totéž platí pro pro kapitolu 5 popisující implementaci v Matlabu, která jen okrajově popisuje uvedené blokové diagramy, ale nedává čtenáři ucelenější pohled na problematiku a navržené řešení. Největší problém z hlediska pochopitelnosti pro čtenáře spatřuji v nedostačujícími popisu uvedených rovnic a jejich případné odvození. To se týká zejména pohybových rovnic a odvození sil a momentů pro proudový letoun.  Některé proměnné/konstanty (např. He) nejsou v textu ani v nomenklatuře vysvětleny.  Princip dynamické inverze je také popsán velmi stručně a uveden pouze pro Single Input Single Output (SISO) systémy. 
Formální úprava technické zprávy 74 Práce má množství typografické nedostatků týkajících se zarovnání textu,  tvorby odstavců, referencí na rovnice či formátování tabulek a blokových schémat.  Oceňuji, že je text vypracován v angličtině a drží se zavedené terminologie z oblasti dynamiky letu a návrhu zpětnovazebního řízení.
Práce s literaturou 85 Výběr studijních pramenů je relevantní k tématu práce. Zdroje jsou řádně citovány v textu. Student mohl využít více odborných pramenů, které vysvětlují návrh řídicích  systémů a způsoby jejich validace.
Realizační výstup 84 Fyzikální model proudového letounu je implementován v prostředí Matlabu, což je validní v případě dalšího rozšíření či následné implementace v prostředí Simulink. Student zvolil pokročilou metodu nelineární dynamické inverze, kterou se mu podařilo vhodně implementovat a nastavit její parametry.  Student vytvořil sadu Single Input Single Output (SISO) řídicích smyček jejichž funkčnost sice prokázal, ale formálně nevalidoval v časové ani frekvenční doméně. Jelikož je proudový letoun obecně Multiple Input Multiple Output (MIMO) systém, je na  úvahu, jaké jsou limity zvoleného separovaného řešení. Propojení simulace s Unity je zdařilé a umožňuje další rozšíření projektu.
Využitelnost výsledků Jedná se o práci, která přebírá již známé poznatky z oblasti dynamiky letu a řízení pomocí nelineární dynamické inverze.  Zajímavým rozšířením je vlastní implementace vizualizace pomocí Unity a možnost napojení simulace na Hotas pro manuální zásah do řízení.
Navrhovaná známka
C
Body
78

Otázky

eVSKP id 157132