THORŽ, F. Rám formule Dragon 3 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.
Úkolem pana Františka Thorže bylo provést „konkurenční“ konstrukci rámu studentské formule pro rok 2013. Na rozdíl od tradiční „trubkové“ konstrukce byl použit hliníkový sendvič. Student se v počáteční fázi musel seznámit metodou konstrukce uzavřených monokokových konstrukcí. Následně byl proveden rozbor sil, které na rám působí. Student navrhl a provedl několik případových studií, kterým rám může být za provozu vystaven. Pro jednotlivé případy byla provedena pevnostní analýza. Při řešení práce student postupoval samostatně, aktivně využíval konzultace a uplatnil znalosti získané během studia na Ústavu automobilního a dopravního inženýrství. Všechny požadavky zadání byly splněny.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Diplomová práce předložená Bc. Františka Thorže měla za cíl provést studii nového konstrukčního návrhu rámu pro další evoluci vozidla Formule Student. Diplomant se zabýval možností použití hliníkového sendviče. Úvodní rešeršní část práce účelně přináší přehled problematiky použití sendvičových materiálů a diplomant z něj dále vychází. Verifikace výpočtového modelu použitého sendviče založená na panelu s izotropním potahem a ortotropním jádrem využívající srovnání výsledků s hodnotami udávanými výrobcem (HEXCEL) je vhodným úvodním krokem simulačních analýz. V následujícím návrhu rámu varianty Dragon 3.0 byly vzaty do úvahy jak požadavky pravidel, tak praktický způsob připojení zavěšení kol i zadní části rámu, z čehož plyne snaha o praktickou použitelnost vytvořeného návrhu. Z provedených simulační výpočtů torzní tuhosti, ohybu i základní kvazistatické simulace čelního nárazu do překážky diplomant vyvodil závěry, které vedly k návrhu varianty rámu nazvané Dragon 3.1. Vzhledem ke zjištěné nižší tuhosti v oblasti kokpitu řidiče byla konstrukce v tomto místě přepracována a tím vyztužena za cenu mírného zvýšení hmotnosti vozidla. Získané výsledky v hodnocených kritériích torzní tuhost, hmotnost i poměr tuhost/hmotnost vykazují ve srovnání se současným trubkovým rámem nadějné hodnoty jak u varianty 3.0, tak zejména u varianty 3.1 a jsou dobrým výsledkem, ke kterému student dospěl. Uvedené závěry jsou výstižně formulované, dosažené výsledky mohou být východiskem k praktické realizaci. Práce je po stránce grafického zpracování na poměrně dobré úrovni, obsahuje některé pravopisné chyby, vykazuje však nedostatky zejména po stránce stylistické. Některé věty jsou neúplné jako např. první věta na str. 45 „Jako výchozí analýza nám byla zatížení krutem“. Rovněž některé věty na sebe nenavazují v souvětí. Po stylistické stránce má diplomant rezervy. Cíle práce dané zadáním byly splněny v celém rozsahu, diplomovou práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Grafická, stylistická úprava a pravopis | D | ||
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 63081