GALDA, M. Aktivní závěs kapoty [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.
Diplomová práce se zabývá konstrukcí aktivního závěsu kapoty osobního automobilu. Práce byla dělána pro potřeby firmy SWELL, která se zabývá automobilovým příslušenstvím. Student navrhl celkem 5 variant řešení a dále rozpracoval variantu, která má řadu nesporných výhod. Protože zadávající firma nemohla vyrobit funkční vzorek navrženého závěsu, student sám zajistil jeho výrobu ve zjednodušeném provedení. O řešení tohoto problému bude informovat odbornou veřejnost článkem na Konferenci kateder částí a mechanismů strojů v Liberci. Práce splňuje požadavky zadání. Chybí mi zhodnocení patentové čistoty řešení a pevnostní namáhání závěsu při vystřelení aktuátoru. Je třeba také zdůraznit, že materiál navržený pro závěs je tvářitelný pouze za tepla.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Snížení smrtelných úrazů chodců jako potenciálních účastníků dopravních nehod je významným společenským problémem. Z tohoto pohledu lze téma diplomové práce zabývající se návrhem pasivního ochranného prvku jakožto součásti konstrukčního řešení vozidla s cílem minimalizovat rozsah zranění chodce při střetu považovat za velmi užitečný počin. Ocenit lze také skutečnost, že celá práce byla zrealizována v přímé spolupráci s firmou zabývající se toto problematikou v reálných aplikacích. Cílem diplomové práce byl konstrukční návrh aktivního závěsu kapoty automobilu pro zvýšení bezpečnosti chodců s danými parametry. V úvodní rešeršní části se řešitel poměrně detailně a přehledně zabývá shrnutím poznatků z oblasti hodnocení srážek chodce s vozidlem jako vstupních parametrů pro nejrůznější přístupy v konstrukci aktivních závěsů přední kapoty.Kromě jiného jsou pak zde hodnoceny klady a zápory jednotlivých řešení , které se diplomant dále snaží promítnout do vlastního návrhu. V další části je na univerzálním modelu vozidla posuzováno několik možných variant s ohledem na možnou zástavbu a funkci, přičemž postupy a závěr jsou vcelku srozumitelně formulovány. Následný výběr a rozvinutí detailů optimálního konstrukčního řešení aktivního závěsu je pak zaměřeno nejen na funkci, ale i nákladovou stránku věci. Řešitel se rovněž zabývá nástinem kinematického řešení a pevnostní analýzou. V této souvislosti je ale nutno podotknout, že kvalitě práce by jistě prospělo o něco více detailů. Zmínit je možno např. podrobnější znázornění působících sil nebo momentů přímo u závěsu v závislosti na konkrétním zátěžném stavu, kterými by diplomant potvrdil schopnost analýzy problému jež je důležitá zejména pro definici vstupů napěťové analýzy. S ohledem na zadání je pak ale nutno konstatovat, že diplomová práce splnila cíle v celém rozsahu a její odborné zpracování lze hodnotit velmi pozitivně. Při hodnocení přínosu celého řešení, je nutno zmínit již výše uvedenou skutečnost o společenském významu a potenciálu jeho praktické aplikace. To je podtrženo vcelku slušným zpracováním a výstupy s ohledem na požadavky odborné kvality diplomové práce tohoto typu. Z hlediska formální úpravy je práce na dobré úrovni. Co lze vytknout je pouze jistá nepřehlednost v některých pohledech (např. při popisu možných variant), ztěžující orientaci při snaze pochopit jejich funkci a drobné pravopisné chyby. Diplomant rovněž nepoužil souhrnný standardní seznam symbolů a jednotek vyskytujících se v textu a jejich vysvětlení je u jednotlivých vzorců. To vede ke značné nepřehlednosti včetně toho, že popis některých symbolů vypadl úplně. U výkresové dokumentace pak z formálního a funkčního hlediska nebyly shledány žádné nedostatky. Protože řešitel prokázal schopnost zpracovat danou problematiku na odpovídající úrovni, doporučuji tuto práci k obhajobě a nárok na udělení titulu Ing. .
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 61825