KOČKA, M. Elektronické šachy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2023.
Cílem práce pana Kočky bylo vytvořit proof-of-concept pro elektronickou šachovnici, která by umožňovala hru šachové partie s fyzickými figurkami přes internet. Student k práci přistupoval velmi samostatně, proaktivně, a konzultací využíval v dostatečné míře. Prezentační úroveň předloženého dokumentu je na velmi dobré úrovni. Student se vyjadřuje srozumitelně a jednotlivé kapitoly na sebe plynule navazují. Po formální stránce je dokument rovněž v pořádku a svým rozsahem 37 stran od úvodu po závěr odpovídá požadavkům na tento typ práce. Využití literatury je na dobré úrovni, nicméně některá studentova rozhodnutí (především v oblasti mechanického návrhu) by bylo vhodné podložit kvalitnější literární rešerší. Velmi kladně hodnotím část práce zabývající se návrhem kapacitního snímače, kdy student experimentálně ověřil různé varianty snímání přítomnosti figurky na šachovnici. Získané poznatky budou v budoucnosti využity při vývoji kapacitních snímačů podobného typu. Studentovi se nakonec podařilo realizovat funkční vzorek elektromechanické šachovnice včetně snímání polohy figurek a ovládaní manipulátoru přičemž jeho funkčnost demonstroval pomocí videozáznamu. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím 85 b, B.
Student se musel zorientovat v problematice návrhu DPS, programování MCU a zpracování signálu z měření. K tomu čerpal informace převážně z technických listů použitých technologií a internetových článků. V první části se autor věnoval možnostem snímání figurek, přičemž podrobně se zaměřil na kapacitní princip a některé ostatní principy pouze zmínil. Taktéž výběr pohybového mechanismu byl proveden na základě obecných informací a názorů bez hlubší podpory literatury. Nicméně použité principy jsou za určitých okolností vhodné. Měření a návrh kapacitního snímače ve stylu DPS je provedeno podrobně, přičemž byly jednotlivě měřeny různé tvary a návrhy. Ve druhé části je čtivě popsán firmware do vhodně zvoleného MCU, avšak chybí mi tu popis pomocí diagramů. Také jsem v práci ani v kódu nenašel další tahy figurek, kromě jezdce a krále. Firmware je na bázi supersmyčky a signály pro pohyby krokových motorů jsou generovány v hlavním vlákně pomocí čekání – bude tedy těžké aplikaci rozšířit, případně detekovat pohyb figurek uživatele zároveň s pohybem pomocí mechanismu (hra typu blitz). Postrádám také literární rešerši na téma elektronické šachy, což je jedním z bodů zadání. Tabulka 3.2 je nejspíše převzatá, ale není citovaná. Jinak jsem po formální stránce nenašel další zásadní nedostatky. Vzhledem k množství práce, kterou student odvedl a komplexnosti zadání, doporučuji práci k obhajobě.
eVSKP id 151780