HARING, A. Systémová analýza brzdění jízdních souprav užitkových vozidel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2022.
Doktorand odevzdal disertaci na schválené téma „Systémová analýza brzdění jízdních souprav užitkových vozidel“. V práci autor představil zaměření práce a shrnul současný stav poznání a cíle práce. Z práce je zřetelné zaměření do oboru soudního inženýrství, do oblasti expertního posuzování technického stavu vozidel s důrazem na požadavky a možnosti zkoumání vozidel po nehodě, nebo v případech podezření na vliv technického stavu na vznik či průběh nehody. S ohledem na poměrně úzkou a specializovanou problematiku se ukázalo velkou výhodou, že se doktorand ve svém profesním životě věnuje problematice diagnostiky nákladních vozidel i lektorské činnosti včetně přístupu k různým diagnostickým přístrojům a servisním pracovištím, které provádějí údržbu a opravy předmětných souprav se zaměřením primárně na brzdovou soustavu. S ohledem na poměrně limitované množství informačních zdrojů (vč. zahraničních) souvisejících s expertním posouzením technického stavu souprav bylo řešení i přes poměrně vysokou časovou a finanční náročnost doplněno o experimentální část – zkoumání vybraných manévrů jízdních souprav za různých situací a vlivů v reálném silničním provozu. Doktorand představil problematiku brzdění souprav včetně možností diagnostiky a vymezil si problémovou situaci – dopravní nehodu, kterou je nutno řešit znalecky, a to s účastí jízdní soupravy s podezřením na vliv technického stavu, zejména se zaměřením na brzdovou soustavu soupravy a její komplexní vliv (vč. stavu komponent, jejich nastavení, zesoulazení apod.) na vznik a průběh nehody. V rámci toho si postupně vymezil celkem 3 problémy. Nejprve vymezil podstatné vlivy podílející se na procesu brzdění a stability jízdní soupravy, následně se ve formě náročných experimentů pokusil vybrané vlivy kvantifikovat (včetně nestandardních režimů a simulovaných závad) a ověřit tak hypotézy týkající se vlivu technického stavu soupravy na jízdní chování. Třetím řešeným problémem bylo samotné expertní hodnocení technického stavu brzdových soustav jízdních souprav a metodologický postup možných přístupů a navazujících kroků. Tento problém vyřešil mj. i pomocí zajímavých případových studií konkrétních nehod jízdních souprav. Výsledky práce doporučuji ještě více opublikovat. Práci vypracoval prakticky samostatně, s mnoha konzultacemi u školitele i účastí školitele u jízdních zkoušek a jejich vyhodnocení. Komplikací zdárnému studiu i z hlediska délky a omezené možnosti konzultování byla kombinovaná forma studia a vzdálenost místa bydliště doktoranda od Brna. Doktorand Ing. Andrej Haring přesto vykazoval během studia dobré studijní a poměrně dobré i pracovní výsledky. Jeho disertační práce podle názoru školitele splňuje požadavky na práci tohoto typu kladené, přináší nejméně dílčí nové vědecké poznatky v oboru Soudní inženýrství, aktualizuje přístupy k hodnocení technického stavu, které byly dříve publikovány v příslušném znaleckém standardu na soudobé poznatky a umožňuje praktické i pedagogické využití, a proto doporučuji její přijetí k obhajobě.
Doktorand v rámci riešenia a spracovania dizertačnej práce vykonal praktické merania pri brzdení návesových súprav, ktorých výsledky, popis a aj vyhodnotenie sú veľmi dobre využiteľné v znaleckej praxi. Spracované prípadové šťudie, kedy bola vykonaná analýza reálných nehod možu vhodne slúžiť pre praktické použitie pri posudzovaní podobných prípadov, ako aj hodnotný študijný materiál. Taktiež bol doktorandom naznačený úvod do možností systémovej klasifikácie faktorov tejto problematiky. Všetky tieto prvky práce doktoranda predstavujú solídny potenciál aj pre ďalšie dizertačné ale i iné odborné práce, zamerané na túto oblasť. Dizertační práci k obhajobě doporučuji.
Dopravních nehod jízdních souprav je mnoho a nelze obecně téměř všechny kvalifikovat jako dopravní nehody s příčinou lidského faktoru. Dopravních nehod s technickou závadou jako příčinou vzniku nehodového děje je daleko více, než je ve statistikách uváděno. Příčinou nekorektních statistických přehledů je jednak jejich tvorba, za druhé pak složitost a obsáhlost systému brzdění jizdních souprav, což v důsledku vede k tomu, že se technický stav brzdových systémů těchto vozidel po DN v praxi téměř nezkoumá. Proto je zvolené téma disertační práce velmi aktuální. Téma práce je také aktuální vzhledem k nárůstu provozu jízdních souprav v posledních letech. Doktorand splnil zadané cíle disertační práce, tedy provedl komplexni pohled na problematiku brzdění jízdních souprav nákladnich vozidel, popsal jednotlivé části brzdových soustav, jejich nastavení, analyzoval možné vlivy na chování a stabilitu souprav, provedl metodologické komplexní hodnocení technického stavu těchto vozidel po DN, kdy je nutné vyloučení či potvrzení technické závady jízdních souprav jako příčiny vzniku nehodového děje. Postup řešení zahrnuje důkladnou rešerši problematiky související s brzděním jízdních souprav, vymezení nestandardnich situací, které znalcům brání v řešení a komplexnímu pojeti problematiky, vymezení jednotlivých vybraných řešených problémů, tedy vlivů na proces brzdění a stabilitu jízdních souprav a hodnoceni technického stavu. Doktorand dále experimentálně ověřil vybrané vlivy na brzdění a stabilitu jízdních souprav a navrhl postupy a doporučení pro znalecké posuzování problematiky brzdění jízdních souprav. Požadavky standardně kladené na disertační práci v daném oboru práce splňuje a disertační práci oponent doporučuje k obhajobě.
eVSKP id 137940