PŘICHYSTAL, F. Interaktivní manuál v rozšířené realitě [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Kapinus, Michal

Kvalita a rozsah práce jsou bohužel silně negativně ovlivněny nízkou aktivitou autora v průběhu řešení. Po slibném začátku přestal autor komunikovat a k práci se vrátil až v samém závěru, kdy už prakticky nezbyl žádný prostor pro konzultace jak textové, tak praktické části.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Zadání považuji za spíše náročnější, protože autor musel nastudovat různé techniky přesahující rámec bakalářského studia, jako je vývoj mobilních aplikací v herním enginu Unity3D a práce s rozšířenou realitou. Zadání bylo splněno, výsledné řešení je však bohužel značně minimalistické.
Práce s literaturou Pan Přichystal pracoval s literaturou samostatně.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace V průběhu zimního semestru proběhlo několik konzultací, na kterých pan Přichystal představil postup v práci a také několik zajímavých nápadů a návrhů na řešení. Po lednových obhajobách ale aktivita kompletně ustala a další konzultace proběhla až necelé tři týdny před datem odevzdání práce, a to po upozornění vedoucím.
Aktivita při dokončování Práce byla dokončována ve značném časovém presu a většina práce na implementaci a technické zprávě proběhla v posledním měsíci řešení, což se bohužel odrazilo na rozsahu práce. Obě části byly konzultovány pouze zběžně, na kontrolu obsahu technické zprávy již nezbyl čas. Stejně tak praktickou část vytvořil autor samostatně a vedoucímu byla pouze představena. Na případné změny v řešení již nebyl prostor ani čas.
Publikační činnost, ocenění
Navrhovaná známka
D
Body
60

Posudek oponenta

Beran, Vítězslav

Autor vytvořil aplikaci v Unity zobrazující scénu s 3D objekty v rozšířené realitě, kdy k lokalizaci používá QR značku. Zobrazenou scénu je možné tvořit a upravovat. Aplikace je funkční. Celkové řešení zadání je ale po stránce studijní, návrhové i realizační minimalistické.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Obtížnost zadání spočívá v analýze potřeb pro tvorbu a zobrazování digitálních manuálů v 3D prostoru a jejich realizaci pomocí AR na mobilním zařízení.
Rozsah splnění požadavků zadání Zadání je splněno zcela minimalistickým způsobem.
Rozsah technické zprávy
Prezentační úroveň technické zprávy 55 Autor ve svém textu (kap. 2.2) dělí manuály do 2 kategorií: webové a ty ve VR/AR. Na obr. 2.2 ale ukazuje manuál papírový, který do definovaných dvou kategorií jaksi nezapadá. Prezentované informace neopírá o žádnou odbornou literaturu. Dále není vůbec jasné, proč autor k definici UI používá článek z roku 2005 a proč k definici rozdělení UI pak používá odkaz na webový portál, ačkoliv o této problematice pojednává řada kvalitní odborné literatury. Některé pojmy nejsou šťastně přeloženy, např. menu driven interface jako nabídkou poháněné rozhraní , nebo Braille display jako Braillský řádek (kap. 2.3.1). Autor v teoretických kapitolách neuvádí, co potřebuje studiem zjistit a jak studované informace využije ve svém návrhu řešení.  V analýze existujících řešení autor dobře vyvozuje poznatky pro své vlastní řešení, ačkoliv by tento přehled měl být spíše ve studijní části a ne ve vlastním návrhu řešení. Autor nezmiňuje žádnou existující aplikaci realizující manuál v AR. Část s vlastním návrhem pak naopak postrádá řadu klíčových informací o navrhovaném řešení, které jsou roztroušeny až v implementační části. Informace o datových strukturách 3D objektů a meta-dat, uživatelském procesu a potřebách interakce pro manipulaci objekty, rozdílném postupy při tvorbě manuálů a jejich přehrávání atd. jsou minimální nebo nejsou vůbec. Také není zřejmá datová struktura pro vytvořené manuály, zejména pro postup při procházení manuálem a vliv na konfiguraci scény. Informačně je obsah zprávy spíše plitký.
Formální úprava technické zprávy 75 Text je sám o sobě srozumitelný a jasný. Technická zpráva vhodně využívá formátování textu. Obrázky jsou relevantní a v rozumném rozlišení (až na jeden snímek obrazovky na obr. 4.5). Vlastní text jen výjimečně obsahuje drobné chyby, jako je chybějící mezera před citací, chybějící tečky za větami v seznamech apod. 
Práce s literaturou 55 Studijní část práce je velmi povrchní. Vybrané studijní zdroje jsou sice relevantní, ale jejich rozsah a především využití, je minimální. Autor by měl výběrem literatury a jejím studiem prokázat, že porozumněl podstatě zadání a že své řešení staví na relevantních znalostech v dané problematice.
Realizační výstup 65 Výsledná aplikace odráží povrchnější způsob studia a pochopení dané problematiky. Výsledná aplikace je ad-hoc řešením pro jeden případ použití. Aplikace implementovaná v herním enginu Unity má dvě části, jednu pro tvorbu manuálů a druhou pro jejich zobrazení. Umístění virtuální 3D scény do obrazu reálného světa je realizováno QR značkou. Žádná z řešených částí nevykazuje hlubší úvahy, zejména z pohledu uživatelských potřeb při vytváření a přehrávání manuálů, jaká specifika tato úloha vlastně má atd. SW architektura aplikace je základního charakteru, což omezuje další rozvoj a použití výsledného řešení např. o rozšíření o další scénáře. Není také zřejmé, proč autor volí manipulaci s objekty pomocí tlačítek namísto gest, kdy nastavení orientace objektu může být buď velmi pomalé (při malém kroku) nebo naopak nedostatečně přesné. Autor využívá potřebné implementační technologie sice velmi základně, ale správně. Testování bylo provedeno metodicky dobře a jednalo se spíše o pilotní experiment. 
Využitelnost výsledků Výsledek práce je praktického charakteru. S ohledem na kvalitu realizačního výstupu využití výsledku nevidím jako pravděpodobné.
Navrhovaná známka
E
Body
55

Otázky

eVSKP id 156886