SÝKORA, T. Vizualizace aplikace v systému COMES [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2017.
Úkolem studenta bylo doplnit existující laboratorní úlohu orientující se na výuku MES systémů o vizualizaci realizovanou v systému COMES Modeller. Dalším úkolem pak bylo navrhnout a implementovat modul generování reportů výrobních operací realizovaných prostřednictvím systému COMES Batch. Práce je na dobré odborné i formální úrovni. Toto zadání bylo po odborné stránce náročné a pro realizaci vyžadovalo mnoho času, zejména v počátcích, kdy student musel nastudovat principy práce v systému COMES. Student pracoval samostatně s nezbytnými konzultacemi jak vedoucího, tak i odborníků na systém COMES. Student musel v průběhu realizace čelit řadě problémů, které se mu podařilo i úspěšně vyřešit. Jediné s čím si neporadil byl jistý problém s generováním reportů v období, kdy server COMES byl v neaktivním režimu. I přes uvedený nedostatek doporučuji práci k obhajobě.
Zadání práce pokládám za méně náročné, ale pro bakalářskou práci je dostatečné. Student měl k dispozici SW prostředí a nástroje, které ve spojení se znalostmi a pracovním nasazením studenta v zásadě garantovaly úspěšnost práce. Student Tomáš Sýkora zadání splnil ve všech bodech, pokud jde o funkčnost. Nedá se mu ani vytknout logický sled jednotlivých řešení a v textu se nevyskytují téměř žádné překlepy. Zásadní věc, kterou jsem v práci postrádal, bylo zasazení celého řešení zadání do uceleného rámce. Vůbec se v práci neuvádí, že zobrazovaná data a ovládací povely jsou navázány programy dávek řešených v modulu Batch systému COMES a na fáze realizované v PLC. Zadání je určeno pro stávající laboratorní úlohu, která již vizualizaci má, jde tedy o inovaci, nebo spíše alternativní řešení. Chybí podrobnější popis Modelleru, resp. práce s ním. Jak se v něm programuje, základní metody. Je uvedeno, že celá vizualizace je vytvořena jako HTML formulář. Uvádí se, že Modeller obsahuje mnoho uživatelských funkcí a nástrojů a editorů, ale neuvádí, které z nich a jakou měrou autor použil. Slovo Modeller se od kapitoly obecného popisu v dalším řešení vyskytuje ojediněle. Vypadá to, že autor píše vše pomocí skriptů HTML v editoru Modelleru, ale není to explicitně řečeno. V popisu S88 (str. 18) uvádí: „Standard S88 rozděluje technologický proces na fyzický model, který tvoří hierarchii. Tato hierarchie obsahuje receptury, procedury a operace“. Není pravda. Plete si zřejmě fyzický a procedurální model – prostě v tom má zmatek. Na str. 22 začíná popis vizualizace prvkem „Tlačítka“. Popisuje, z čeho se skládají, ale neuvádí, čím nebo co jsou. Soubory, objekty, symboly, programy? Následuje další zpracování „Tlačítka“, např. „Hledání ve SWITCH“. Opět není řečeno, co se tady myslí pojmem Switch. Na str. 28 jsou popsány kaskádové styly, resp. jejich skripty pro nadpis třetí úrovně a sloupec záhlaví tabulky. Pro pochopení zcela chybí vysvětlení, proč právě třetí úroveň nadpisu. Pokud je někde dále tento nadpis použit a uveden, pak tady chybí referenční odkaz. U tisku reportů opět není jasno, zda formuláře reportů jsou šablony, nebo nástroje Modelleru, nebo jestli je autor celé vytváří. Celou dobu zůstává nejasné, co musel napsat a co mu poskytl modul Modeller. Uvedené výtky bych shrnul jako nepřiměřenou stručnost textového popisu, na úkor srozumitelnosti. Přesto pokládám práci za přínosnou, především proto, že výukové portfolio systému COMES může být rozšířeno o modul Modeller. Student prokázal bakalářské schopnosti a jeho práci doporučuji k obhajobě s hodnocením C dobře.
eVSKP id 102691