ĎURICA, P. Vizualizace rozsáhlých grafických dat [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2023.
Dle mého názoru celkově student zadání splnil, nicméně práce byla lehce podceněna a odpovídá tomu dokončování na poslední chvíli. Nelze však upřít studentovu nadprůměrnou aktivitu v letním semestru a chuť celou práci dokončit v řádném termínu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Informace k zadání | Cílem práce bylo vytvořit vizualizační nástroj pro vědecká data, která jsou použita pro akceleraci výpočtu zobrazování složitých scén. Tyto data zahrnují diskrétní body na ploškách scény ve kterých jsou modelovány lokální rozložení světla. Studentova práce tyto data zobrazuje v několika formách (scéna, body, modely funkcí) a dokáže nad nimi vytvářet tepelné mapy. S výsledkem jsem víceméně spokojen, avšak výstupy by mohly být o něco lepší. | ||
Práce s literaturou | Studentovi byly poskytnuty základní zdroje. Další literaturu student vyhledával sám. | ||
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace | Student byl víceméně aktivní, avšak v zimním semestru práci lehce podcenil. V letním semestru byl student posléze už aktivní více a na konzultace chodil častěji a byl na ně připraven. | ||
Aktivita při dokončování | Práce byla dokončena doslova na poslední chvíli. Její obsah byl však konzultován a finální formu jsem měl možnost vidět. | ||
Publikační činnost, ocenění | - |
Implementovaná aplikace splňuje zadání a je funkční. Neoznačené části téměř převzatého kódu však vyvolávají otázky o originalitě řešení. Textová zpráva je hůře pochopitelná, zejména díky nejasnému popisu základních částí. Text však není zatížen kritickými nedostatky.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Náročnost zadání | Jedná se o náročnější zadání zahrnující vizualizaci netradičních 3D dat, jejich načítání a možné úpravy výsledků podle požadovaných parametrů. | ||
Rozsah splnění požadavků zadání | Všechny body zadání jsou splněny. | ||
Rozsah technické zprávy | Práce je informačně hodnotná a je na spodní hranici obvyklého rozsahu. Místy jsou vysvětlovány zbytečné a jednoduché detaily jako pohyb kamery na základě stisku kláves v podsekci "Pohyb po scéne". Obrázky 3.5-7 jsou až na jeden element navíc totožné s obrázkem 4.9 a tudíž značně redundantní. | ||
Prezentační úroveň technické zprávy | 68 | Práce dodržuje doporučenou strukturu, sekce měření je dobrým zhodnocením aplikace. Návaznost kapitol není ideální. Na začátku návrhové části není jasně vysvětleno co je vstupem a výstupem aplikace. Není jasné k čemu je aplikace reálně určena. Následně je pak těžké pochopit k čemu jsou dále popisované operace a nad jakými daty jsou provedeny, např. popis "Filtrovanie bodov". Stejně tak algoritmy by mohly obsahovat popisky a definice vstupů a výstupů. Některé pojmy nejsou dobře definovány, např. "hemisférový objekt" či "objekt bodu". V textu je eliminováno použití sekcí třetí úrovně, které by bylo vhodné, jelikož se tam nachází časté podnadpisy. | |
Formální úprava technické zprávy | 67 | Slohový styl technické zprávy je dodržen. V textu je nadměrně použita první osoba. V práci jsou patrné překlepy (nevhodné tvary slov, mezery, velká písmena atd.). V textu se vyskytuje mnoho výrazů, které jsou nestandardní, nejasné a významově často ne zcela správné jako „v grafike“ (pravděpodobně myšleno na GPU), „kalkulácie“, „generácia“, „koordinačné vektory“, „pixlami“, „korešpondenčná farba“, „hodnota normálu“ či „plochy s vertexom a textúrov: funkcia, ktorá spracúva vstup“. Nevhodně je použit tvar odkazu na obrázek jako „viď.“. V úvodu mohly být pro uvedení kapitol použité klikací číselné odkazy namísto textu. Místy není uveden typ objektu u odkazu, např. „Súbor s mračnom bodov 2.4“. Na straně 15 by bylo dobré k textovému popisu použitých symbolů uvést tyto symboly ve stejném tvaru jako jsou v rovnici. Obrázky 2.2 a 2.3 by bylo vhodnější reprezentovat vektorově. Výpis kódu ve formě rastrového obrázku 4.1 je nevhodný. Popisky obrázků jsou často příliš krátké a obrázky jsou tak hůře pochopitelné, např. obrázek 4.6, kde není jasný rozdíl mezi pravou a levou stranou, či obrázek 2.3, kde je popis podčástí umístěn v textu místo v popisku. V popisku obrázku 3.2 je zmíněna „tepelná mapa“, v obrázku však je uvedena pouze „svetelná mapa“. | |
Práce s literaturou | 80 | Odkazy na literaturu [4][15] mohly být sloučeny na jedny závorky. Zdroje jsou použity dobře, pouze zdroj [5] je tutorial na webu Geeks for Geeks namísto odbornějších zdrojů, které se pro K-D stromy nabízí, zdroj [7] je odkaz na Github, který by se spíše hodil do poznámky pod čarou a zdroj [18] je Wikipedie namísto originálního zdroje informací. | |
Realizační výstup | 76 | Výsledná aplikace je dobrá, vizualizuje pěkně tepelnou mapu a sférické harmonické funkce v daných bodech. Aplikaci lze také snadno přeložit a spustit. Kód je dobře strukturován, nicméně místy se v něm nachází neoznačené části, které se velmi podobají veřejně dostupným kódům. Například se jedná o kód v souboru camera.py, kde se nachází dokonce komentáře původního autora příspěvku na webu stackoverflow.com nebo o kód v souboru objLoader.py, který svou strukturou nápadně připomíná tutorial na webu github.com. Kódy jsou sice upravené, ale podobnost je na takové úrovni, že by měly být označeny jako inspirované uvedenými zdroji. Zdroje: https://stackoverflow.com/q/69212657/3027604 https://github.com/totex/Learn-OpenGL-in-python/blob/master/ObjLoader.py | |
Využitelnost výsledků | Aplikace může být užitečná pro vykreslování nestandardních dat, například pro vědecké účely. Konkrétní příklady autor neuvedl, nicméně aplikace se odlišuje od běžných nástrojů pro 3D zobrazení a jistě by našla využití mezi uživateli se specifickými daty. |
eVSKP id 146302