GAJDÍKOVÁ, K. Multilingvismus v evropských zemích [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2025.
Dané téma je zpracováno podle zadání. Text je rozdělen na teoretickou a praktickou část. V první části je prezentován náhled na historický vývoj a současnou situaci. Praktická část je založena na vlastním výzkumu. Jazyk a styl práce na požadované úrovni. Některá tvrzení by bylo vhodné podpořit zdrojem (str. 13 – 2. odst., str. 15 - int. stránky EU). Místy delší úseky vycházejí jen z jednoho zdroje, na který sice text řádně odkazuje nebo ho řádně cituje, práce se zdroji by ale měla být rozsáhlejší (str. 14, str. 16-17). Úvodní části chybí shrnutí/závěr. V praktické části je využit vlastní výzkum s poněkud omezeným počtem respondentů, pro účely bakalářské práce a jako východisko k případnému dalšímu zpracování tématu dostačující. Autorka detailně analyzuje odpovědi a dobře se vypořádává i s určitými nepřesnostmi v odpovědích obsažených. Číslování položek v seznamu literatury neodpovídá stylu odkazů v textu. Na některé zdroje uvedené v seznamu není v textu odkaz (Blommaert, Cenoz). Závěr: autorka prokázala požadovanou znalost anglického jazyka, práce splňuje zadání a požadavky, doporučuji k obhajobě.
Bakalářská práce se zabývá problematikou mnohojazyčnosti v Evropě. Teoretická část poskytuje přehled historického vývoje mnohojazyčnosti v evropském kontextu, analyzuje současný přístup Evropské unie k této otázce, poukazuje na vliv mnohojazyčnosti na individuální rozvoj, akcentuje význam anglického jazyka a věnuje se rovněž specifikům mnohojazyčnosti v oblasti elektroinženýrství. Praktická část prostřednictvím dotazníkového šetření zkoumá jazykovou vybavenost především vysokoškolských studentů z České a Slovenské republiky. Zjišťuje, jak dlouho a jakou formou se respondenti cizí jazyky učí, jak hodnotí své jazykové dovednosti a jaký vliv má osvojování cizího jazyka na jejich komunikaci v mateřském jazyce. Po obsahové stránce je práce logicky členěná, avšak teoretická část působí velmi stručně a povrchně (8 stran). Vychází z omezeného množství literatury (16 zdrojů); jeden z použitých zdrojů není uveden v seznamu literatury (Charter…), přičemž naopak čtyři zdroje uvedené v seznamu nejsou citovány v samotném textu (č. 3, 5, 12 a 13). V praktické části je představen metodologický rámec výzkumu a výsledky jsou přehledně zpracovány v tabulkách a grafech, které vhodně ilustrují zjištěná data. Autorka se do hloubky zamýšlí nad důvody odpovědí respondentů a navrhuje některá upřesnění dotazníku pro případný příští výzkum. Jazyková stránka textu je na dobré úrovni, je dodržen formální styl i objektivní přístup. Grafická úprava i ostatní formální náležitosti práce odpovídají požadavkům na bakalářskou práci. Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji známkou C (75 bodů).
eVSKP id 167435