KLEČÁK, F. Možnosti optimalizace ovládacích prvků v kabině letounu L-39NG [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Úkolem autora této bakalářské práce byla rešerše uspořádání ovládacích prvků v kabinách soudobých konkurenčních cvičných letounů k L-39NG, popř. letadel, na které následně piloti přechází. Dále z této rešerše vyvodit závěry s identifikací prvků vhodných pro optimalizaci v budoucích verzích, zdůvodněním a návrhem možných řešení. Práce je rozdělena do pěti kapitol. V kapitole 1 autor popisuje a shrnuje certifikační procesy aplikovatelné pro L-39NG. Kapitoly 3 a 4 se věnují popisu kabin a ovládacích prvků vybraných konkurenčních letounů. Popis a porovnání kabin letounů je přehledné a systematické a autor šel do takové hloubky, do které mu dovolily jít dostupné zdroje. Závěrečná kapitola se věnuje návrhům možností optimalizace, které vychází z výše uvedené rešerše. Je otázkou, do jaké míry by tyto návrhy byly reálně aplikovatelné vezmeme-li v potaz ekonomickou stránku věci, nicméně tato problematika nebyla předmětem práce. Téma je celkově obsahově i graficky dobře zpracováno. V průběhu psaní práce zejména oceňuji zájem o pravidelné konzultace a kontinuální práci při psaní po celý rok. Autor také nad rámec práce, z vlastní iniciativy, kontaktoval vojenské piloty pro získání praktického pohledu na problematiku. Práce tedy splnila požadavky a doporučuji ji k obhajobě s hodnocením za A – výborně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Bakalářská práce studenta Filipa Klečáka se věnuje tématu optimalizace ovládacích prvků v kabině letounu L39-NG. Práce je logicky rozčleněna do pěti kapitol, ve kterých čtenáře postupně seznamuje s tématy od certifikačních standardů kladených na vojenská letadla a jejich systémy, přes představení letounu L39-NG a jeho konkurentů včetně jejich kokpitů a ovládacích prvků až po konkrétní návrhy modifikací daného letounu. Práce je zpracována velmi poctivě s využitím široké palety citovaných zdrojů. Jedinou výtku mám k uvedení výsledků z rozhovorů s piloty. Velmi bych jako čtenář ocenil přepis rozhovorů, nebo alespoň seznam kladených otázek a nějaký souhrn odpovědí. Celkově mi po přečtení páté kapitoly není moc jasný rozdíl mezi závěry z rozhovorů a vlastními závěry autora. Jinak tuto práci hodnotím jako velmi zdařilou a doporučuji k obhajobě s navrženým hodnocením Výborně / A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 158101