SVORA, Z. Návrh a srovnání elektronického systému vedení dokumentace letounu a bezpilotního letadla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Předložená bakalářská práce popisuje problematiku současného stavu a porovnání požadavků na vedení dokumentace bezpilotních letadel a klasických letounů, dle mezinárodních a národních požadavků. Práce v celkovém rozsahu 48 stran je rozdělena do čtyř základních kapitol. Dané téma je v současné době vysoce aktuální a student provedl zkoumání daného tématu jak z pohledu historie, tak z pohledu současného legislativního rámce a závěrem navrhl možnou podobu vedení elektronické verze dokumentů pro bezpilotní systémy v rámci současného komerčního provozu. Hlavní části, věnované rozboru legislativních požadavků a srovnání provozní dokumentace pilotovaných letounů, jsou pojaty poněkud stručněji, což však nesnižuje celkovou úroveň samotné práce. Za podstatný považuji návrh podoby elektronické formy provozní dokumentace pro UAS, který autor zpracoval ve formě funkčního návrhu ve formátu xls. Autor se bohužel nevyhnul některým formálním nedostatkům (např. nevhodné odsazení a rozvržení textu, řádkování, mezery apod.), rovněž uvádění použitých zdrojů neodpovídá požadavkům doporučené normy. Přes uvedené výtky práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | D | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Úkolem autora této bakalářské práce bylo shromáždit a vyhodnotit legislativní a předpisové požadavky týkající se formy a obsahu vedení dokumentace letounu a bezpilotního letadla. Dalším zadaným cílem bylo vytvořit návrh jejich vedení v elektronické podobě. Z hlediska naplnění cílů je práce autorem rozdělena do čtyř základních kapitol, přičemž kapitola 1 velmi dobře popisuje historii vývoje bezpilotních prostředků a v kapitole 4 je uveden návrh elektronického systému dokumentace bezpilotního letadla. V kapitolách 2 a 3 autor popisuje a analyzuje problematiku legislativy bezpilotních prostředků a potřebné dokumentace pro letadla s posádkou a pro bezpilotní prostředky. Dané téma je dobře zpracováno po obsahové i grafické stránce. Jazykovou úroveň zbytečně snižuje několik překlepů v textu (např. na straně 1) a některé formální nedostatky (např. nesprávná aplikace normy pro uvádění použitých zdrojů). Na zpracovaném tématu se pozitivně projevila spolupráce autora s Úřadem pro civilní letectví a několika dalších odborníků z firem zabývajících se touto oblastí. Práce splnila požadavky kladené na kvalifikační závěrečnou práci. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji známkou C - dobře.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | D | ||
Práce s literaturou včetně citací | E |
eVSKP id 132947