ČERNÝ, O. Měření rychlosti pohybu jachty [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2014.
Cílem bakalářské práce, jejíž zadání si student částečně sám navrhl, bylo provést literární rešerši v oblasti měření rychlosti větru pomocí různých typů snímačů a v oblasti měření rychlosti pohybu jachty. Na základě rozboru možných metod realizovat měřicí systém se zobrazovače a tento vytvořený měřicí systém experimentálně ověřit. Bakalářská práce navazovala na semestrální projekt, který student vypracovával v loňském akademickém roce. Student v průběhu letního semestru prokazoval velké pracovní úsilí, aby splnil všechny body zadání práce. Pracoval samostatně. Konzultace využíval v malé míře, obvykle probíhaly v elektronické podobě. V posledních týdnech před odevzdáním konzultoval hlavně teoretickou část bakalářské práce a seznámil mne s postupem prací na měřicím systému a připravovaným experimentálním měřením.
Student Ondřej Černý zpracoval bakalářskou práci na téma měření rychlosti pohybu jachty. V rámci bakalářské práce student provedl literární rešerši možných systémů a komponent. Dále navrhnul koncepci měřicího systému založeného na bateriově napájeném mikrokontroléru, který využívá měření rychlosti a směru větru a určování polohy pomocí GPS. Na základě získaných údajů systém vyhodnocuje nezbytné veličiny. Student navrhnul obvodové zapojení, realizoval DPS, které osadil a oživil. Mikrokontrolér byl vybaven programovým vybavením. Student splnil všechny body zadání včetně vyhodnocení výsledků. Zadání bakalářské práce bylo průměrně obtížné a vyžadovalo znalosti v oblasti měření, zpracování dat, komunikací, programování a konstrukce elektronických zařízení. Student dobře navrhnul elektroniku zařízení, která plní požadované funkce. Jako sensor rychlosti a směru větru student využil dostupnou komponentu malých meteorologických stanic. Vyhodnocení výsledků student provedl na několika měřeních realizovaných na malé plachetnici. Dosažené měření byla demonstrována formou komentovaných grafů. Celá práce až na několik málo citací je vlastní prací studenta. Z technického hlediska je realizace funkční, i když některé místa jsou dost nepochopitelná. Odečítání měřených výsledků je prováděno obrazovým záznamem výpisů na displeji zařízení, a následným odečítáním hodnot z přehrávaného videa. Není mi jasné, proč nebyla data shromažďována do interní paměti případně do nějaké jiné záznamové paměti a následně přenesena do počítače třeba přes RS232/USB. Použitý mikrokontrolér jistě disponuje nejen možnostmi záznamu, ale i nevyužitým druhým komunikačním kanálem UART. V textové části bakalářské práce se také vyskytuje řada chyb a nevhodných formulací jako v kapitole 4.3 „Pokud je RW připojeno na zem můžeme zapisovat na display. V opačném případě čteme jeho paměť“. V prvé řadě pin ovládáme logickými úrovněmi a ne připojováním na zem. Za druhé je výklad neurčitý. Při zapojení RW na log. 0 je aktivován zápis a nepřipojení na log. 0 je aktivováno čtení, nebo připojením RW na log. 0 je aktivován zápis a připojením na log. 1 je aktivováno čtení? Obdobně v koncepci zařízení autor využívá bateriové napájení a pro indikaci LED diody s proudem 10mA. Bylo by vhodné používat LED s nominálním proudem 2mA vzhledem k bateriovému napájení. Tyto chyby v návrhu pramení z toho, že v práci není udělána energetická bilance, a tudíž ani odhad životnosti zařízení na baterie, návrh kapacity a napájecích obvodů nevyjímaje. Text také obsahuje slangové formulace např. kapitola 5.2.2 „V dalším kroku zapadne do nekonečné smyčky…“, které do technické dokumentace nepatří. K dalším nedostatkům patří nehomogenní používání označení veličin např. L a l viz vzorce (2) a (3) a legenda k veličinám. Jako nevhodný také shledávám nedostatečný popis grafů v kapitole 6.1. Proč ve grafech není zaznamenán úhel mezi směrem větru a osou plachetnice, ale pouze neurčité označení boční vítr, ostře proti větru a zadní vítr? Předložená bakalářské práce odpovídá požadavkům na samostatné dílo bakaláře. Technicky, odborně i rozsahem je na dobré úrovni. Student musel využít znalostí z několika oblastí, jako jsou měření, elektronika, komunikace, programování i matematiky. Technické řešení i textová část práce však vykazují některé chyby a problémy, které snižují kvalitu práce. Přesto však je nutné podotknout, že celkové řešení je na odpovídající úrovni a reflektuje bakalářské schopnosti studenta. Práci doporučuji k obhajobě.
eVSKP id 73322