BRITANOVÁ, E. Škola, základ života - Soubor školských staveb v Ostravě na Černé louce [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .

Posudky

Posudek vedoucího

Nový, Vítězslav

Po určitých počátečních problémech s uchopením zadání práce se autorce podařilo vytvořit životaschopný koncept vycházející z principu hřebínkové zástavby s hlubokými zapuštěnými atrii, oddělujícími jednotlivé pavilony školy. Různorodá atria představují pestrý a inspirativní vnější svět obklopující jak výukové, tak i relaxační prostory v pavilonech a společném propojujícím křídle sdílených specializovaných učeben. Celkový architektonický výraz se autorka snaží postavit na kontrastu civilizačních a přírodních prvků, přesto ale jako by navrhovanému objektu chybělo výraznější (přesvědčivější?, jemnější?) architektonické ztvárnění . V celkovém hodnocení výrazně oceňuji autorčin příkladný a svědomitý přístup k práci na projektu. Předloženou diplomovou práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení B 82.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování A Svědomitý, samostatný a intenzívní přístup k diplomové práci s dobrým časovým rozvrhem.
Navrhovaná známka
B
Body
82

Posudek oponenta

Magnusek, Pavel

Autorčina práce dokladuje její schopnost se odborným způsobem zhostit řešení stanoveného zadání. Na její práci lze spatřovat rezervy v oblasti autorského uchopení architektonického řešení a lepší ekonomické rozvahy.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení B Autorka při návrhu urbanistického řešení opustila prostor klastru Černá louka, který definuje pouze jako podpůrnou infrastrukturu pro svůj záměr. Soustředí se na velmi atraktivní část řešeného prostoru mezi řekou a divadlem Antonína Dvořáka, bezprostředně na břehu řeky. Zde počítá s odsunem koryta řeky, čímž dosáhne rozšíření prostoru na břehu, na něm umisťuje řešenou stavbu. Umístění školy do klidné, až rekreačně působící, zároveň však centra se dotýkající lokality je velmi příhodné. Také celkový koncept školské budovy s nádvoří, otevřenými k řece je též zdařilý. Bohužel autorka promarnila příležitost otevřít atraktivní, rekreační prostor u řeky pro širší veřejnost. Připouští sice přístup veřejnosti k řece, činí tak však jaksi mimoděk (obcházkové trasy kolem budovy školy). Příležitost otevřít a "zalidnit" okázalejším způsobem tuto atraktivní součást města a zapojit ji do určujících městských lákadel (Dolní Vítkovice, Stodolní), však autorka nevyužila.
Architektonické řešení C Dnes hojně užívaný koncept kombinace betonu se dřevem se v nijak přesvědčivém návrhu autorky jeví jako volba z nouze. Fasáda s přístupem do objektu školy, s přemírou hladké betonové plochy připomíná svou bezradností spíše jakýsi účelový průmyslový objekt. Zřejmě lépe (z dokumentace není nijak moc zřejmé) dopadají nižší pavilony, hlavně pak objekt školky, který je dle vizualizací zdařilejší. Avšak koncept klidových dvorů a propojení interiéru s exteriérem je potřeba ohodnotit kladně.
Provozní řešení B Snaha o šetrný, až domácký přístup k ochraně soukromí pro žáky různých věkových kategorií je chvályhodná, ovšem u tak velké školy několika úrovní, jen těžko splnitelná. Zdařilá idea je také přičlenění dvorů různým skupinám žáků a využití dvorů pro alternativní metody výuky. Pěkným momentem je i propojení křídel se dvory s celkovým průhledem skrz pavilony. Dispozice v jednotlivých pavilonech je řešena poněkud velkoryse (pobytové chodby, balkóny). Autorka dosahuje většího komfortu, avšak za cenu větších objemů, resp. neekonomicky zvyšujících se nákladů na stavbu. Obecné uspořádání jednotlivých provozů je logické, uživatelsky přijatelné. Pokud dobře chápu řešení denního osvětlení mnoha odborných učeben ve 2.NP pouze světlíky (postrádám zmínku v konstrukčním schématu), jeví se mi to jako velmi sporný, neekonomický a technicky náročný detail a celé toto řešení poněkud samoúčelné.
Technicko konstrukční řešení C Autorka řeší konstrukční schéma pouze v hrubých obrysech. Také zpracování detailů tomu odpovídá. Obecně je schéma použitelné, dalo by se ovšem leccos promyslet lépe, hlavně s přihlédnutím k ekonomice celé stavby.
Formální úroveň C Zpracování dokumentace splňuje základní požadavky na srozumitelnost, grafická úroveň však vykazuje rezervy. Také bych uvítal zajištění přehlednější orientace v dokumentaci, zejména na exponovaných výkresech půdorysů (naprosto nesrozumitelná orientace v legendách).
Navrhovaná známka
B
Body
80

Otázky

eVSKP id 72709