MENZLOVÁ, M. Využití moderních komunikačních prostředků v cestovním ruchu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2015.

Posudky

Posudek vedoucího

Chalupský, Vladimír

Velmi kladně hodnotím snahu o systematickou analýzu prostředí cestovního ruchu, která se projevila v tomto případě návazností bakalářské a diplomové práce (aniž by DP nějakým způsobem "parazitovala" na předchozí bakalářské práci). Svědčí to o zájmu o danou problematiku a o schopnosti soustředit se na relevantní faktory uplatnění marketingu v této oblasti. Větší počet cílů sebou nese riziko jejich "nerovnoměrného" naplnění. Toto se diplomantce vcelku podařilo eliminovat. Diplomová práce svědčí o schopnosti samostatné práce, soustředění se na relevantní metodické postupy a na hledání faktických souvislostí. Práce je zpracovaná na velmi dobré úrovni. V rámci obhajoby prosím o "obhájení" tvrzení ze str. 48: "Respondenti jsou ze všech krajů republiky. Jejich rozložení není rovnoměrné, ale protože se jedná o průzkum v rámci České republiky, nemá tato informace vliv." Jakým způsobem byste postupovala při snaze o získání reprezentativního vzorku respondentů?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů A Diplomantka si ve své DP stanovila poměrně ambiciózní cíle: jednak provést analýzu využívání služeb cestovních kanceláří a agentur respondenty a analýzu moderních komunikačních prostředků používaných cestovními kancelářemi / agenturami k oslovení svých (potenciálních) klientů. Druhým hlavním cílem je vytvořit návrh marketingové komunikace pro vybranou cestovní kancelář se zaměřením na moderní komunikační nástroje. Dílčími cíli práce jsou zjištění povědomí o moderních komunikačních nástrojích a jejich vnímání jako prostředků marketingové komunikace cestovních kanceláří a agentur. Dále pak identifikace důvodů pro nevyužívání a nevyužívání služeb cestovních kanceláří/agentur. Přes poměrně rozsáhlou škálu cílů si s nimi autorka velmi dobře poradila - považuji je za splněné.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod B Větší počet cílů sebou nese riziko jejich "nerovnoměrného" naplnění. Také škála metod, nutných pro výstižnou analýzu je v těchto případech znatelně širší - autorka se snažila s tímto dilematem "poprat", v řadě případů byla úspěšná, přesto jsem v práci nenašel dostatečně jasné zdůvodnění vazeb mezi obecnými analýzami, zaměřenými na povědomí o komunikačních nástrojích a jejich vnímání a identifikací důvodů pro využívání a nevyužívání služeb cestovních kanceláří na jedné straně a návrhy na využití komunikačních prostředků pro jednu "vybranou" cestovní kancelář.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A Diplomantka použila pro analýzu dotazníkové šetření, vzorek více než 300 respondentů je pro základní orientaci v názorové hladině dostatečný, byť má k reprezentativnosti daleko - ale toho je si autorka dobře vědomá. Kladně hodnotím snahu o využití řady analýz, vycházející z využití identifikačních údajů o respondentech, včetně využití hypotéz k ověření některých souvislostí. Zajímavé je také srovnání vnímání využití moderních komunikačních nástrojů (tak, jak je vnímají zákazníci) s tím, jak se hodnotí samotné CK. K diskusi je otázka, do jaké míry lze "spoléhat" na údaje o vhodnosti toho kterého druhu komunikace v situaci, kdy respondentům "uniká" jejich podstata (viz srovnání výsledků v tabulkách 8 a 9 s výsledky, uvedenými v grafech 6 a 7)
Praktická využitelnost výsledků B Závěry z první části analýz, zaměřených na obecné vnímání moderních komunikačních prostředků, vyústily v obecná doporučení - návaznost na doporučení konkrétní cestovní kanceláři se pak jeví srozumitelnější. Demonstrace pochopení vazeb s uvedením plánu komunikačního působení pro vybranou cestovní kancelář je tak ukázkou názorné konkretizace obecných poznatků do specifické situace reálné CK.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň A Bez připomínek
Práce s informačními zdroji, včetně citací A Bez připomínek
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Šocová, Vendula

Předkládaná práce je zpracována ve velmi vysoké, nadprůměrné kvalitě. Teoretická část práce je zpracována z požadového počtu literárních zdrojů. Kapitoly práce na sebe logicky navazují a jsou vzájemně provázany, taktéž po formální stránce je práce v pořádku. V analytické části oceňuji důkladné zpracování získaných dat včetně využití statistických metod, které nadprůměrnou kvalitu práce ještě podtrhují. Ze sesbíraných dat jsou jasně formulované výsledky a z nic pramenící závěry. Oceňuji, že se studentka na danou problematiku dívá jako na celek a odpovědi respondentů jsou interpretovány komplexním způsobem. V návrhové části studentka formuluje několik doporučení pro další postup v marketingové komunikaci pro cestovní kancelář.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů A
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Praktická využitelnost výsledků A
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň A
Práce s informačními zdroji A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 86094