HRUBEŠOVÁ, M. LABORARTORY BRNO [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2013.
Studentka předkládá urbanistické řešení, ve kterém reaguje na širší kontext zájmového území. Hmotově dotváří blokovou zástavbu a zároveň razantími otvory v reakci na důležité pohledové osy perforuje čistou hmotu objektů. Z architektonického hlediska je zajímavé uchopení tématu současného galerijního prostoru. Kromě expozic architektury a moderního umění v projektu najdeme také expozici zahradní architketury. I zde se odráží komplexní uvažování autorky. Výrazově a ideově se v projektu promítá myšlení východu (vliv japonské architketury) a s tím spojené snahy o dosažení harmonie vnějšku a vnitřku. Bílé subtilní "obydlené stěny" rámují vnitřní dvůr, do kterého se otevírají jednotlivé provozy. Otázkou je jen specifikování hranice mezi poloveřejným dvorem a přiléhajícím vnitroblokem.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | 95 | Studentka pracovala od začátku semestru aktivně a se zájmem, její pracovní tempo bylo vyrovnané. |
Návrh využívá řešené území intenzivně, avšak z hlediska volených proporcí hmot ne zcela příznivě. Autorce se podařilo vhodně situovat a vymezit nový veřejný prostor, vyváženost a subtilní figury objektů galerií z hlediska provozu a kontextu celého bloku však nepůsobí přesvědčivě. Forma je výrazná a nekonvenční, autorka odvážně hledá vlastní a dominantní identitu galerijního areálu. Suverenitě takového návrhu chybí sjednocení výrazu, dokonalost proporcí a přesvědčivost detailu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | C | Zvolené řešení se plně podřídilo snaze o vytvoření živého nekrytého veřejného prostoru vnitřního dvora. Objekty galerií navazují výškově striktně na sousední zástavbu. Homogenita je záměrně narušena velkorysým otevřením naddimenzovanými průhledy do dvorní části areálu. Lokalizace vstupu do nového veřejného prostoru jako prostorového pokračování Tř. kpt. Jaroše je logická a chvályhodná, otevření exponovaného nároží orientovaného k centru města je však diskutabilní. Mohlo by signalizovat hlavní vstup do galerijního areálu, jediným pevným bodem je prvek vzrostlého stromu, část návaznosti na průhled do vnitrobloku zůstává řešena pouze barierou dělící zdi. Tím dle mého názoru nevytěžuje autorka ze svého konceptu maximum. Perforaci objemů otevírá svůj veřejný prostor parcely, ke škodě pouze jedním tahem pěší komunikace. | |
Architektonické řešení | B | Volbou silných motivů fasád vytváří autorka z neutrálních prostor prostory velmi specifické. Stavba je však strukturou více přístupů založených na abstrakci a kontrastu přísného ztvárnění rastru fasád dvorních a rozehrané elegance dekorativní geometrie fasád uličních. Výsledný dojem areálu veden snahou o různorodost a zajímavost je autentický, ale rozporný. Záměrná rozdílnost dojmu dvorních a uličních plášťů fasád ubírá konceptu na čitelnosti. | |
Provozní řešení | C | Provozní a dispoziční řešení je přehledné, vychází ze zvoleného konceptu jednoznačné orientace provozu do vnitřního dvora. Exponovaná nároží s výhledy na centrum města autorka využívá pouze pro komunikační jádra. Diskutabilní je hlavní vstup do galerie „skleníku“, působí podružným dojmem, neadekvátním k významu funkce objektu. Na kvalitě návrhu ubírá rovněž situování vstupů sekundárního určení z průchodní části parteru velkoryse otevřeného do Tř. kpt. Jaroše. | |
Technicko konstrukční řešení | B | Prezentované řešení odpovídá konceptu a navrženým formám objektů. | |
Formální úroveň | B | Formální úroveň práce je standartní, základní prezentace analýz a konceptu přehledná a jednoduchá. Ve výkresu situace a 1NP se koncept graficky vytrácí, ztvárnění veřejného dvora je schematické. |
eVSKP id 66122