PYSZKO, M. Kostel na sídlišti [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2012.
Diplomant přistoupil k zadání intuitivně, nepodcenil však racionálně analytickou část. Zvolil s ohledem na možnou etapizaci stavby ponechání stávajícího objektu na pozemku, jeho rekonstrukci a vložení nových funkcí. Novým kostelem vytváří novou prostorovou kompozici a jasně definovaný nový veřejný prostor. Hmota kostela i jeho půdorys je jasně vyjádřena čtvercovou statickou působností. Vnitřní dispozice jsou racionální a čitelné, liturgický prostor funkční. Liturgicky prostor je vhodně fomulován horním světlem. Interiérové řešení odpovídá svou zemitostí stavbě. Diplomová práce splnila podmínky zadání. Otázky a náměty k obhajobě: Popište symbolický význam geometrických tvarů ve Vašem kostele.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | B | komunikativní, intuitivní, samostatný |
Opomeneme li výše uvedené vnímám práci velmi pozitivně, zejména naplnění vstupních premis, celkovou stylistiku, práci se světlem a artefakty a formu vnitřních i vnějších prostor. Práce dokládá schopnost autora uplatnit se v profesi
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | D | Záměr a cíl práce jasně definuje grafické znázornění „konceptu“. Introvertní uspořádání celku s nenásilně formulovaným rajským dvorem prozrazuje určitou bezradnost ve vztahu k místu a kontextu. Urbanistické řešení reaguje v detailu a formě objemů na sídlištní objemovou strukturu, avšak nevyužití možností alokace tak významné duchovní funkce do struktury sídla se jeví jako nevyužitá příležitost k nápravě prvotního hříchu při formování sídla. Odvracení se fyzické i formální od profánního kontextu , nedocenění páteřní horní terasy sídliště, nástup přes nevyvinutý severní předprostor , neukončenost jižní zahrady s terasou zbytečně sakrální okrsek degradují. | |
Architektonické řešení | B | Zvolený ideový a kompoziční lapidární princip uspořádání prostorů a funkcí, jejich vzájemné vztahy a ideové vazby jasně vedou autora k cíli. Struktura (vystavěnost) je pak jen jakoby bezpracnou přirozenosti. Je velkou škodou, že kompoziční principy, formální zpracování jednotlivých prvků a detail nenásledují a práce jakoby byla odložena napůl cesty. Otvory pendantu a jejich výplně, měly li vnášet do formy civilní obraz v kontrastu k převýšenému chrámovému sálu, se přes únosnou míru přizpůsobují okolní pokleslé mase. Pseudodionýsovská inspirace světla vedeného horními vitrážovými okuly je oslabena jakoby jen funkčními světlíky nad ambitem postrádajícími onu výrazovou moc. Líto je nedovyvinutého prvků jižního vstupu. Ač design jednotlivých prvků interiéru není mimořádný celkový obraz brutálního prostoru chrámu a scény presbytáře působí celistvě, vyváženě a svěže. Líto je materiality. | |
Provozní řešení | A | Bez vyhrad | |
Technicko konstrukční řešení | A | Bez vyhrad | |
Formální úroveň | B | Standardní |
eVSKP id 51624