KNEŽNÍKOVÁ, Z. Škola, základ života - Soubor školských staveb v Ostravě na Černé louce [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2014.
Zuzana Knežníková měla konzistentní přístup k návrhu a podařilo se jí najít a rozvinout jasně čitelný koncept. Na rozhraní blokové zástavby a volnější předpokládané výstavby podél řeky umístila objekt školy, tvořený samostanými objemy propojenými převýšeným krytým atriem. To zároveň tvoří komunikační jádro a srdce celé školy a spolu s menšími společnými prostorami, umístěnými na každém podlaží v každém objemu, vytváří promyšlené provozní vazby. Bohužel možná až příliš konzervativní a neutrální fasády ve spojení s ne úplně přesvědčivým objektem školky jsou dle mého jedněmi z mála slabších stránek tohoto jinak velmi zdařilého návrhu, který doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení A90.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | pečlivý, samostatný, aktivní přístup |
Architektonicky vyspělý návrh s přesvědčivou filozofií. Obsah odpovídá formě a budova je tak lépe zařaditelná. Práce autorky dokládá její schopnost se s přehledem uplatnit v profesi architekta.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | B | Návrh zachovává řešení území Černé louky ze soutěže a nové školské zařízení přimyká k území z jižní strany. Navrhovaný soubor staveb je do území osazen jako solitér a citlivým způsobem dotváří a doplňuje území. Tvoří citlivý předěl mezi novou bytovou zástavbu a novým městským prostorem kolem Černé louky. | |
Architektonické řešení | B | Návrh má přehledný ideový záměr a to vytvoření centrálního komunikačního prostoru s návaznými bloky jednotlivých funkčních celků. Tyto bloky mohou dle určení fungovat i samostatně. Proti charakterem jednotné hmotě školy se vymezuje objekt mateřské školky. Ten doplňuje území a využívá pro vymezení jinou formu. Vlastní umístění školky v blízkosti tramvajové tratě však není příliš šťastné. | |
Provozní řešení | B | Dispozice jsou navrženy čistě, funkčně a přehledně. Některé prostory, k tomu určené, lze provozovat i odděleně a zpřístupnit je tak veřejnosti. Provozní řešení optimálně využívá orientaci ke světovým stranám. V řešení dispozice školky není vhodné umístit nocležnu o patro výše než sociální zázemí třídy. | |
Technicko konstrukční řešení | A | Vlastní konstrukční řešení je bez výhrad | |
Formální úroveň | B | Grafické zpracování je na velmi dobré úrovni. |
eVSKP id 72729