VÁVRŮ, J. Podnikatelský záměr [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2012.

Posudky

Posudek vedoucího

Chalupský, Vladimír

Formulace cíle podniku, jak je uvedena v části 2.1.3 je dle mého názoru nesprávná: cílem není dodávka kvalitních produktů, v podnikatelském záměru musí být cílem podniku dosažení pozitivních ekonomických efektů, vše ostatní jsou prostředky, jak toho lze dosáhnout.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Odborná úroveň navrhované části C Návrhová část konkretizuje jednotlivá opatření, která bude muset autor a zároveň investor v jedné osobě realizovat. Jde o zcela standardní podnikatelský záměr, který na jedné straně obsahuje "standardní" části, na druhé straně se předpokládá jejich naplnění racionálními úvahami a reálnými daty. Nedokáži posoudit cenovou hladinu v Třešti, a bohužel, ani současný stav budovy, ale částka 40 000 Kč, se kterou autor uvažuje na rekonstrukci výlohy, okena a dveří prodejny mi připadá podhodnocená. Obdobně to platí o úvahách o využití bytových prostor - vypočítávat dobu návratnosti pouze z prostředků, investovaných do rekonstrukce bytových prostor je velmi diskutabilní. Nejde zde o zhodnocení veškerých prostředků, které jste do získání budovy a do její adaptace/rekonstrukce investoval?
Přínos a praktické využití návrhu C S ohledem na uvedené argumenty (dosud uvedené i následující) vidím možnosti praktického využití jako velmi omezené. Předpokládám nutnost zpřesnění analýz, zreálnění úvah o potřebných finančních prostředcích... pozitivní roli takto zpracovaného materiálu vidím v tom, že se autor musel zaměřit na podstatné aspekty podnikání, uvědomit si komplexnost různých vazeb - ekonomických, právních, marketingových - z tohoto pohledu práce jistě znamená pro autora přínos.
Iniciativa a samostatnost při zpracování A Autor zpracoval dané téma samostatně.
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 C omezený rozsah použitých zdrojů, nekritické přijímání, bez vlastního posouzení či konfrontace různých přístupů
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň C Formální uspořádání a úprava odpovídají požadavkům, zatímco při posuzování odborné jazykové úrovně nacházím řadu nedostatků, viz např. tvrzení: "...V našem případě finance nadměrně vzrostou při nákupu nového zařízení" či "doba návratností prodejny" - těchto případů nepříliš exaktního vyjadřování je v práci celá řada.
Splnění cíle a rozsahu zadání C Z pohledu "bipolárního" hodnocení cílů práce, tj. splněno x nesplněno, mohu konstatovat, že autor cíle práce splnil. Při hodnocení úrovně splnění těchto cílů mám řadu připomínek - viz předchozí a následující body posudku.
Úroveň zpracování teoretické části (poznatky získané studiem) B Autor postihnul řadu podstatných faktorů, kterými je třeba se při úvahách o vypracování podnikatelského záměru zabývat. Větší prostor by bylo vhodné věnovat specifikám služeb a hodnocení kvality poskytovaných služeb.
Úroveň zpracování analytické části (zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody) C Využití Porterovy analýzy pro analýzu tržní situace v Třešti je poněkud neortodoxní, Porterova analýza je vhodná pro analýzu situace v "odvětví". Nicméně, chápu to jako určitý rámec pro prezentaci řady důležitých poznatků. Objevují se zde ale nepřesnosti - jednou z nich je tvrzení: "Jedinou moţností ke vstupu na náš trh je zavedení nějaké novinky v prodeji masa a uzenin, která by oslovila nadpoloviční většinu obyvatelstva." Toto je bez dalšího výkladu nesrozumitelné - proč by to měla být jediná možnost vstupu? Proč musíme oslovit nadpoloviční většinu obyvatelstva? Toto tvrzení není příliš konzistentní s dalšími tvrzeními v analýzách, m.j. ale také s poznatkem o výrazné preferenci cen při rozhodování o nákupu (platí to zejména o obcích do 10 000 obyvatel, kde nelze očekávat masívní příklon zákazníků k nákupu kvalitnějších - a také dražších - potravinářských (masa a masných) výrobků. Také uplatnění SWOT analýzy pro neexistující subjekt je poněkud zavádějící... V první části návrhů - u úvah o otevření prodejny masa a uzenin postrádám systematickou analýzu očekávané "návštěvnosti" prodejny, resp. objemu nákupů. Toto bude zcela klíčový faktor úspěšnosti realizace návrhů.
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Svoboda, Marius

Navrhovaná známka
B

eVSKP id 54528