ŠTEFL, M. Návrh přepínací jednotky dodatečného kódování [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2008.

Posudky

Posudek vedoucího

Fiedler, Petr

Zadání diplomové práce přišlo z praxe od firmy AŽD a požadavky na přepínací jednotku, která je klíčovám prvkem této úpráce, byly za strany zadavatele průběžně upřesňovány. Diplomant se práce zhostil velmi dobře, k získávání informací i k hledání konstrukčního řešení přistupoval aktivně. I přes obtíže spojené se získáváním literatury nebo jiných informačních zdrojů zaměřených na danou problematiku se mu úspěšně podařilo vyvinout prototyp požadovaného zařízení. Předložená diplomová práce je po formální stránce dobře zpracována a je nutno vyzdvihnout i její čtivé zpracování. Jednoltivé stavební bloky systému jsou v práci postupně dokumentovány. Kladně hodnotím rovněž to, že součástí práce je i poměrně podrobné zhodnocení funkčnosti protoypu. Na základě kritického zhodnocení vlastní práce autor aktivně navrhl další konstrukční opatření s cílem zamezit potenciálně možným chybovým stavům. Vzhledem k mimořádné komplexnosti problematiky funkční bezpečnosti jsem přesvědčen, že se autor práce zhostil výborně. Výsledný prototyp sice nepochybně nesplňuje požadavky stanovené patřičnými normami, ale vzhledem k povaze zadání a komplexnosti problematiky funkční bezpečnosti a železniční zabezpečovací techniky to ani nemohlo být od diplomanta a realizovaného prototypu očekáváno.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění zadání A 47/50
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) A 20/20
Formální zpracování práce B 17/20
Využití literatury B 8/10
Navrhovaná známka
A
Body
92

Posudek oponenta

Štohl, Radek

Úkolem diplomanta bylo zabývat se problematikou liniového vlakového zabezpečovače (LVZ), především navrhnout, realizovat a ověřit přepínací jednotky dodatečného kódování napájecího konce kolejového obvodu. Zadání diplomové práce lze hodnotit jako odborně i časově náročné. Zvládnutí zadání předpokládá získání znalostí z oblasti železniční dopravy, měřicí techniky, oblasti obvodových návrhů a programování jednočipů. Teoretická část (kap.1 a 2, rozsah cca 20 stran) obsahuje vysvětlení základních pojmů z oblasti řízení železniční dopravy a zabezpečovací zařízení kolejových obvodů. Je zde popsán princip kódování kolejového obvodu. Praktická část (kap.3, rozsah cca 28 stran) je rozdělena do řady podkapitol, které seznamují s postupem návrhu, realizace a základního testování funkčního vzoru přepínací jednotky. Jednotka by měla nahradit stávající typ TYS-5. Je popsán návrh realizace obvodového řešení výkonové části a ovládací s redundantním provedením ovládání - dva jednočipy. Důležitou částí práce jsou detektory průchodu nulou harmonických signálů kódování. Řídicí jednočip je zapojen s externím krystalem pro oscilátor taktovacích pulzů a kontrolní jednočip s interním oscilátorem. V rozboru postrádám alespoň příklady výpočtů parametrů zvolených součástek navrhovaných částí. Programové vybavení jednočipů je velmi přehledné a dostatečně okomentované. V textu pro vysvětlení funkcí programového vybavení jednočipů jsou uvedeny vývojové diagramy. V poslední části této kapitoly je provedeny návrhy vylepšení realizace funkčního vzoru, které jsou zrejmě výsledkem prvních testů přepínací jednotky. Po formální stránce je práce na slušné grafické úrovni. Odkazy na použitou literaturu v textu jsem našel pouze v kapitole 1. V ostatních kapitolách odkazy nejsou uvedeny. Z textu těchto kapitol není jasné, odkud údaje student čerpal, přestože v závěru práce uvedl seznam použité literatury. Domnívám se, že student projevil odborné inženýrské schopnosti a doporučuji práci k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Formální zpracování práce C 7/10
Splnění požadavků zadání A 18/20
Odborná úroveň práce A 45/50
Interpretace výsledků a jejich diskuse A 18/20
Navrhovaná známka
B
Body
88

Otázky

eVSKP id 12695