IEPUR, E. Nádraží Brno – Královo Pole [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .

Posudky

Posudek vedoucího

Žalmanová, Petra

Pro svou diplomovou práci si studentka sama zvolila téma revitalizace nádraží Brno-Královo pole, včetně řešení přestupních vazeb mezi vlakovou,regionální autobusovou,automobilovou dopravou a MHD.Složité téma by jistě reálně vyžadovalo mezioborovou spolupráci.Snahou diplomantky bylo v analýzách upozornit na problémová místa v křížení jednotl. druhů dopravy a pěších a navrhnout jejich optimalizaci, stejně jako revitalizaci okolí nádraží se současnou absencí veřejného prostoru.Věnovala se vyhodnocení pozitivních i negativních stránek současného stavu nádraží,které by se v budoucnu mělo stát moderním příměstským dopravním terminálem.Diplomantka s tímto vývojem počítá jak návrhem nových záchytných parkovišt´ P+R, tak navýšením kapacity počtu cestujících. Jedním s cílů práce bylo najít vhodné řešení- strategii pro revitalizaci dopravního terminálu.Autorka si vybrala rekonstrukci nádraží ,kterou upřednostnila před návrhem nového terminálu,aby ověřila možnosti této varianty s ohledem na její nižší náklady při současném zachování podmínek zkvalitnění služeb a kultury cestování.Návrh nového terminálu byl již v minulých letech řešen projektanty, ale jeho realizace byla odložena z důvodu příliš velkých investičních nákladů. Diplomantka svoji zvolenou strategii dále rozvíjí v provozním, architektonickém a konstrukčním řešení. V arch. návrhu je patrná snaha o zviditelnění budovy za existujícím dálničním mostem vnesením určité dynamičnosti.Ta však není důsledně rozpracována jak v celkovém plánu, tak v řešení interiérů. V návrhu interiéru postrádám více barevnosti, která je typická pro dopravní stavby, a pomáhá v lepší orientaci cestujícím.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování Diplomantka pracovala po celou dobu zodpovědně,samostatně ,se zájmem.
Navrhovaná známka
C
Body
72

Posudek oponenta

Šindlar, Jiljí

Přes určité výhrady a rozpaky práce dokladuje odvahu diplomantky řešit i velmi složité architektonické úlohy, což je dáno jejím předešlým studiem architektury a získáním akademického titulu Ing. arch. Celkově by téma vyžadovalo důkladnější rozpracování a užší spolupráci se specialisty v oblasti dopravy.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení D Diplomantka řeší ve své práci složité komplexní téma rekonstrukce nádraží v Brně-Králově Poli, včetně optimalizace dopravních přestupů na jednotlivé druhy dopravy a návrh přednádražního prostoru. Situaci komplikuje hmota dálničního tělesa před nádražím, která vytváří pohledovou bariéru a prostředí pod mostem není architektonicky kvalitní. Autorka nalézá svoje dopravní řešení ve vytvoření pěší zóny před a pod mostem, toto prostředí kultivuje a umisťuje zastávky MHD na společnou nástupní hranu s jedním přechodem pro pěší. Tím umožnuje bezpečný přechod cestujícím do nové nádražní haly. Rekonstrukci nádraží řeší ekonomicky přijatelnou variantou, návrhem nové odbavovací haly, očištění areálu od nepotřebných přístavků a obnovou fasád provozních budov. Tato varianta je možná, ale není zdaleka komplexní. Urbanistické řešení je ve výkresech málo čitelné, chybějí podrobnější popisky a situace jsou příliš schematické.
Architektonické řešení D Architektonický koncept v sobě skrývá rozpor mezi pravoúhlým racionálním řešením půdorysu a snahou o dynamiku vnějšího působení stavby, zejména při pohledu od města. Zřetelné jsou i rozpaky v řešení jednotlivých fasád.
Provozní řešení C Provozní řešení nádražní haly je poměrně přehledné, cestující mají k dispozici i doplňující služby zvyšující komfort cestování. Z výkresů není jasné provozní napojení na nástupiště a kde mají zaměstnanci obchodů navržené zázemí a toalety.
Technicko konstrukční řešení D Konstrukční řešení by asi bylo schopné realizace, žb. skelet s příhradovými vazníky je proveditelný. Konstrukční návrh však není detailněji rozpracován, jedná se pouze o schéma. Přiložené detaily působí podobně. Chybí např. detail napojení obvodového pláště na konstrukci stropní desky.
Formální úroveň C Grafické zpracování práce by si zasloužilo větší pozornost, je poněkud nevyvážené. Velikost a typ písma nejsou úměrné k zvoleným měřítkům půdorysů řezů, atd.
Navrhovaná známka
D
Body
64

Otázky

eVSKP id 100062