VIŠČOR, P. Větrání a klimatizace kabin automobilů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2008.
Pan Petr Viščor zpracoval ve své práci téma Větrání a klimatizace kabin automobilů. Hlavním cílem práce bylo stručně shrnout současné poznatky v této oblasti a pomocí 1-D simulačního softwaru Theseus-FE 2.1 provést jednoduchou numerickou simulaci s cílem analyzovat průběh ohřevu vzduchu v kabině zaparkovaného osobního automobilu v podmínkách horkého letního dne. Na základě literární rešerše a analýzy výsledků simulací pak zhodnotit, které úpravy v konstrukci automobilu mohou mít největší potenciál pro úspory energie při klimatizaci kabiny automobilu. Student přistupoval k zpracování práce velice odpovědně, pravidelně docházel na konzultace a zvládnul složitou problematiku užití 1-D stimulačního softwaru Theseus FE 2.1. Z výsledků simulací vyhodnotil vhodnost použití různých typů zasklení kabiny automobilu s ohledem na minimalizaci nežádoucích tepelných zisků v letním období a také definoval jasné závěry a doporučení. Jeho práce tak překročila běžně požadovaný rámec bakalářské práce (pro obecné bakaláře) a mohla by sloužit jako dobrý základ pro diplomovou práci na podobné téma. Celé dílo má navíc přidanou hodnotu v podobě vysoké aktuálnosti tématu úspor pohonných hmot v automobilové dopravě. Proto bakalářskou práci pana Petra Viščora hodnotím stupněm výborně/A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Cílem předložené bakalářské práce bylo seznámit se se systémy větrání a klimatizace kabin automobilů a s jejich parametry a ekonomikou. Simulovat různé režimy klimatizace a vliv různých opatření na snížení spotřeby energie klimatizací. Autor vypracoval zadané téma v požadovaném rozsahu. Práci tvoří 25 stran, které jsou rozděleny do pěti kapitol. Po formální části práce následuje obsah, seznam použitých symbolů a úvodní kapitola. Ta je následována druhou kapitolou, která se zabývá různými druhy klimatizačních soustav automobilů a jejich funkcí. Zde autor rozebírá používaná chladiva, uspořádání okruhů vzduchu a chladiva a způsoby řízení klimatizačního zařízení. Ve třetí kapitole jsou popsány základní mechanizmy přenosu tepla z okolního prostředí do kabiny automobilu a možnosti snížení nákladů na klimatizaci kabin automobilů. Čtvrtá kapitola je zaměřena na numerickou simulaci kabiny automobilu. Na příkladu automobilu Toyota Prius je demonstrován vliv zasklení na teplotu uvnitř automobilu, kdy pro dvě různá zasklení je provedena simulace chování kabiny automobilu odstaveného na parkovišti po dobu 1800 s. Výsledky jsou přehledně znázorněny v grafech a zhodnoceny. Poslední závěrečná kapitola obsahuje stručné shrnutí celé práce. Obsah práce je na velmi dobré grafické a odborné úrovni. Svou náplní práce převyšuje požadavky na bakalářskou práci, zejména část s numerickou simulací, a bylo by vhodné na ní navázat prací diplomovou.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 12192