POSPÍŠIL, O. Aktivity zaměřené na mluvený projev v odborném anglickém jazyce studentů informačních technologií [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Ellederová, Eva

Předložená bakalářská práce se zaměřuje na mluvený projev v anglickém jazyce a návrh aktivit zaměřených na rozvoj řečové dovednosti mluvení studentů Fakulty informačních technologií Vysokého učení technického v Brně. Práce sestává ze tří částí, teoretické, empirické a praktické. Teoretická část práce vymezuje koncepce vztahující se k mluvenému cizímu jazyku, jeho produkci a výuce. Autor nejprve popisuje jednotlivé fáze produkce řeči, přičemž se převážně opírá o model významného holandského psycholingvisty W. J. M. Levelta. Následně vymezuje koncepci mluveného diskurzu, vysvětluje rozdíly mezi mluvenou a písemnou formou řeči, uvádí charakteristické znaky mluveného diskurzu a vysvětluje funkční pojetí mluvené interakce. V poslední kapitole zaměřené na výuku řečové dovednosti mluvení, autor charakterizuje jednotlivé složky komunikační kompetence, vymezuje tři základní aspekty kompetence k mluvení v cizím jazyce a uvádí příklady vhodných aktivit zaměřených na rozvoj řečové dovednosti mluvení. V empirické části autor popisuje realizaci dotazníkového šetření zaměřeného na potřeby studentů informačních technologií v oblasti mluveného projevu a diskutuje jeho výsledky, na jejichž základě následně zpracoval praktickou část bakalářské práce. Praktická část nabízí přehled sedmi různých aktivit zaměřených na osvojování odborné slovní zásoby, simulaci skutečných setkání prostřednictvím hraní rolí a rozvoj plynulosti debatováním na různá témata z oblasti informačních technologií. Cíl bakalářské práce byl splněn. Všechny tři části jsou vzájemně provázané a jejich rozsah je vyvážený. Teoretická část práce je kvalitně zpracovaná formou rešerše relevantní literatury, a přestože je Leveltův model řečové produkce velmi komplexní, autorovi se podařilo hlavní fáze a termíny související s řečovou produkcí poměrně úspěšně popsat a vysvětlit. Výsledky empirické části jsou přehledně zpracované do grafů a tabulek a doplněné autorovou interpretací a komentáři, které současně odkazují na teoretické koncepce vztahující se k mluvenému projevu. Pozitivně hodnotím kreativitu autora při tvorbě aktivit pro rozvoj řečové dovednosti mluvení studentů informačních technologií. Jazyková a stylistická kvalita práce jsou na velmi dobré úrovni, jen místy se vyskytují rozvláčné výrazy a chyby ve členech a interpunkci. Logické členění na jednotlivé kapitoly včetně krátkých shrnutí za hlavními kapitolami umožňují čtenáři se v textu dobře orientovat. Citace v textu a v seznamu literatury jsou v souladu s požadavky citační normy APA Style.

Navrhovaná známka
A
Body
92

Posudek oponenta

Smutný, Milan

Práce se zaměřuje na mluvený jazyk a rozvoj řečových dovedností. Je rozdělena rovnoměrně do tří částí. První část shrnuje současné teoretické poznatky k danému tématu jak jsou prezentovány v odborné literatuře. Druhá část obsahuje vlastní výzkum autora týkající se potřeb studentů technické vysoké školy v oblasti rozvoje řečových dovedností s relevantním popisem získaných údajů včetně přehledných grafů. V poslední části práce autor navrhuje vlastní příklady řešení / možností pro výuku mluveného jazyka na technické vysoké škole. Autor prokazuje požadovanou znalost anglického jazyka, v textu se nevyskytují větší nedostatky, rovněž styl odpovídá danému typu textu. Celkově práce velmi zdařilá, důkladné studium odborné literatury, vlastní výzkum, návrh řešení, vše bez větších problémů. Text odpovídá zadání a splňuje požadavky. Doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
A
Body
90

Otázky

eVSKP id 151495