CETKOVSKÁ, B. Návrh strategie rozvoje malé mobilní kavárny [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Bumberová, Veronika

Celkově je předložená závěrečná práce zpracovaná na dobré úrovni. Výše zmiňované nedostatky neovlivňují kvalitu výsledků a cíl práce. OTÁZKA 1 - Jakým způsobem si představujete, že bude probíhat spolupráce s konkurencí a jak je budete motivat? OTÁZKA 2: Jak je myšlen pojem "marketingová kampaň" v návrzích práce v souvislosti s marketingovou strategii respektive navrženými akcemi? OTÁZKA 3: Je reálné, aby majitelé pracovali na zacílené a placené propagaci přes sociální sítě? Nebo to bude vyžadovat externí znalosti?                                                                                          

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů B Hlavní cíl v podobě návrhu strategického rozvoje mobilní kavárny byl splněn a je zpracovan na relativně velmi dobré úrovni. Autorka dodržuje dílčí cíle stanovené v rámci metodiky práce. Menší výtku mám k rozdílu mezi metodikou, která tvrdí, že průzkum bude realizován u nových, tak stávajících zákazníků (v práci zaměření pouze na stávající). Upevnění konkurenční pozice podniku v tržním prostředí mohlo být v návrzích více zdůrazněno (zohledněno).
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod B Autorka práce používá odekvátní analytické metody ve vztahu k řešenému problému za účelem sběru sekundárních dat pro posouzení prostředí, tak i primární sběr dat prostřednictvím provedení průzkumu u stávajících zákazníků (B2C). U benchmarkingu bylo vhodné také informace doplnit přímým pozorováním, "mystery shoppingem", protože "náš zákazník, náš pán" a vstřícný přístup, uplatňují pravděpodobně všichni přímý konkurenti. V práci jsou dodrženy postupy a metody, které jsou stanoveny v metodice, tak popsány v části teoretické a uplatněny v části praktické.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C Z hlediska schopnosti interpretovat dosažené výsledky z analýz a vyvozovat z nich závěry, je na relativně velmi dobré úrovni. Do popisu nabízených produktů a služeb společnosti, se přesto dostal text v oblasti obecných trendů a chování spotřebitelů (obyvatel) v tuzemsku: "Spotřeba a oblíbenost kávy u Čechů" (str. 39), což je spíše záležitostí externí analýzy. Z hlediska větší opory tvrzení "čím větší akce, tím větší konkurence, nicméně možnost vydělat více (marže)", mohla autorka na základě informací od majitelů zakomponovat podíl tržeb s ohledem na typ akce (velikost - kapacita, charakteristika: sport, kultura apod.). S tím souvisí i analýza kulturních a společenských akcí v rámci obsluhovaného trhu v rámci externí analýzy, která by si zasloužila lepší zpracování, než jenom strohý popis. Autorka sice píše, že sociální faktory jsou klíčové z hlediska pracovního trhu, ale žádný faktor dostupnosti lidských zdrojů, dle požadovaného vzdělání pro potřeby mobilní kavárny, není zmíňen (v návaznosti na vytíženost a nezastupitelnost manželů). Obecná nezaměstnanost v Olomouckém kraji nemusí být v tomto ohledu směřodatná. 
Praktická využitelnost výsledků C Práce je v praxi použitelná jako podklad pro rozhodování, tak i akčního plánování v rámci dalšího rozvoje mobilní kavárny. Pro prodejce je velice přínosné nastavení obchodního cíle a jeho dekompozice do dílčích oblastí. Není zcela jasné, co studentka míní "marketingovou kampaní" a na co by se tato kampaň měla zaměřovat s ohledem na níže uvedené sociální sítě, věrnostní kartičky či terminál (v tomto spojení došlo patrně k chybě pojetí). Z hlediska věrnostních slev není v praxi jediným nákladem "výroba kartiček", ale zejména propočet ušlého zisku vs zvýšení opakovaných nákupů, které ušlý zisk převýší (v opačném případě to nemusí být pro podnik vůbec efektivní). Tah v podobě zavedení terminálu odráží požadavky současných zákazníků včetně odhadu výdajů a nákladů za pořízení a provoz je reálný. Bohužel návrh v podobě splupráce B2B partnerů je nejméně propracovaný a postrádá lepší vstupní výsledky z provedených analýz. Není zcela jasné, zda by spolupráce s konkurenty fungovala na principu affliate/affinity marketingu nebo pouze sdílené propagace. Kapitola 3.2 je dobrým shrnutím s ohledem na omezený finanční rozpočet majitelů a naplňování obchodního cíle, ačkoliv reálný odhad výdajů bude asi vyšší. Je škoda, že autorka opomněla zjištěné klíčové oblasti, které vyplynuli z analýz či průzkumu pro možnost posílení konkurenční pozice v návrzích (pochopitelně z finančních důvodů disponibilních prostředků majitelů). Nicméně, autorka mohla alespoň zmínit formou diskuze rozšíření možných opatření do budoucna formou založení webových stránek pro informování vytíženosti a dostupnosti lokace, zaregistrování kavárny pro svatby, firemní večírky apod. Daný segment zůstal v rámci strategického rozvoje bez povšimnutí. 
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B Teoretická, analytická a návrhová část jsou navzájem logicky propojeny. Práce splňuje formální náležitosti dané směrnicí. Studentka v práci používá adekvátní terminologii na relativně velmi dobré úrovni a odborná jazyková úroveň odpovídá zvolené problematice. Malou výtku mám k oddělení vstupního popisu analýzy orientované na vnější prostředí (str. 25) a její zařazení do analýz interního prostředí, od kapitoly 1.3. Malou výtku mám k poangličtění výrazů v textu typu "folowerů" (sledujicích). V kapitole 2.3.1 dochází k záměně pojmů výdaje/náklady a taktéž dílčí shrnujcí tabulka obsahuje faktor "vysoké marže", na který nebyl v rámci finanční analýzy poukázáno (tím, se zabývala jiná kapitola). Práce obsahuje občasné chyby v gramatice (např. str. 12, "...nedostatkem financí což je typické..", str. 30, str. 41, "..Zde ale musíme..", str. 42, "Místa na kterých se stánek.." , "Graf 3: procentuálně.."apod.). Malou výtku mám k čitelnosti některých obrázků (např. obrázek 2).
Práce s informačními zdroji, včetně citací B V práci je s citacemi pracováno na velmi dobré úrovni s ohledem na odbornou literaturu a veřejně dostupné zdroje. Citace informací a dat ze strany zástupců společnosti se vyskytují u grafů či tabulek, ale v textu minimálně (to samé se týká i oblasti komparace s konkurencí). Malou výtku mám k nejednotnosti formátování zdrojů citací u autorů např. užitím kapitálek: ŠMÍDA, 2003, s. 74, Sedláčková, 2000, s. 11. Práce prošla analýzou systémem Thesis a dle procentuální shody (23%) nedochází k plagiátorství a splňuje požadavky.
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Kunešová, Kateřina

Diplomová práce "Návrh strategie rozvoje malé mobilní kavárny" předkládá návrh rozvoje malého rodinného podnikání RullisCoffee zabývající se mobilním prodejem kávy. Autorka v úvodu práce představila kontext, vymezila problémy a stanovila cíle této diplomové práce, kterým logicky uzpůsobila strukturu. Na práci oceňuji zejména konkrétní a praktická doporučení, která berou v potaz výsledky provedených analýz a kvalitativního výzkumu a naplňují tak hlavní cíl práce. Část věnujicí se budování partnerství na B2B trhu by však mohla být více propracovaná. V rámci provedených analýz se autorka věnuje i finanční analýze podniku, která nabízi prostor pro poskytnutí detailnějího rozpadu, včetně grafické úpravy. Na druhou stranu oceňuji analýzu rizik, včetně mitigačních návrhů, která provazí jednotlivé možnosti rozvoje podniku. Celkově práce svědčí o zaujetí tématem a mohu ji tak jednoznačně doporučit k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů A
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Praktická využitelnost výsledků B
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B
Práce s informačními zdroji B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 151995