KŮŘIL, M. Návrh svařovaného rámu motokáry [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Bakalářská práce p. Michala Kůřila obsahuje 31 stran textu, obrázků a tabulek. Práce je zaměřena na návrh rámu motokáry pro sportovní využití. Téma je v dnešní době aktuální, protože motokárové dráhy pro veřejnost jsou vcelku rozšířené. Rám ve navržen z pevnostních chrom-molybdenových ocelových trubek, které se na podobné konstrukce nejčastěji používají. V úvodní části je rozbor problematiky obloukového svařování. Konstrukce a návrh přípravku, včetně postupu svařování jednotlivých komponentů je samostatnou prací bakaláře. Pořadí založení a svaření jednotlivých komponentů je navrženo s ohledem na snížení deformace rámu po celkové realizaci. Provedení svářečských prací probíhalo na FSI Brno. Vzhledem k tvaru svarového spoje bylo možné provést jen hodnocení tvrdosti a struktury. Student Michal Kůřil splnil cíle zadání a doporučuji práci k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | D | ||
Práce s literaturou včetně citací | C | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C |
Předložená bakalářská práce s názvem „Návrh svařovaného rámu motokáry“ obsahuje 31 stran a je rozdělena do 3 kapitol. Hlavním cílem bylo vypracovat literární rešerši zaměřenou na řešenou problematiku, provést výběr oceli vhodné pro rám motokáry, zhotovit konstrukční návrh motokáry a vypracovat 3D model rámu spolu s detaily svarových spojů. V literární rešerši byla rozebrána technologie TIG, ovšem v experimentální části je použita i technologie MAG. Z tohoto důvodu bych očekával rozbor technologie MAG v teoretické části. V kap. 2.1 student popisuje elektrický oblouk, vynechal bych historii a zaměřil bych se více na princip elektrického oblouku, když tuto kapitolu zařadil samostatně. Obrázek principu elektrického oblouku u technologie TIG sice práce obsahuje, ale už není popsáno v textu, jak funguje. Student dále správně popisuje svařovací režimy („proudy“), které se využívají při svařování TIG. V kap. 2.7 jsou správně popsány chrom-molybdenové oceli, ovšem cílem zadání bylo vypracovat literární rešerši s ohledem na řešenou problematiku, tak bych alespoň očekával nějakou zmínku s ohledem na danou aplikaci (podobné aplikační využití a příklady) a dané mechanické vlastnosti. Dále je správně popsána svařitelnost těchto materiálů, deformace, napětí a vady. U trhlin za horka chybí, že trhliny za horka lze potlačit dodáním manganu do materiálu a tím tyto nečistoty (síru a forfor) navázat. Zkoušky svarů kap. 2.11 bych zařadil pouze ty, které byly prováděny v experimentální části, nebo bych vůbec nezařazoval a pouze bych je popsal v experimentu, jak má student vypracováno pro konkrétně zhotovené zkoušky v experimentální části. Teoretická část obsahuje řadu technických (tab. 1 fyzikální na místo mechanické vlastnosti, tyčky-dráty, roztápí-taví str. 16 apod.), stylistických a pravopisných překlepů. V experimentální části se student zaměřuje na technologický postup a výrobu jednotlivých segmentů motokáry a způsob upnutí pro vlastní svařování. Zhodnotil správně svařitelnost, vypočítal vnesená tepla a potřebu zařazení předehřevu. Dále správně popisuje způsob postupu svařování zadaného rámu motokáry. Experiment byl zjednodušen na svařování vzorků třemi různými dráty. V práci chybí vizuální zkouška svařenců, kde lze na obr. 46 vidět, že nedošlo k dostatečnému překrytí housenky. Dále byly zhotoveny zkoušky makrostruktury, kde byly zhodnoceny velikosti svarů a TOO. Na makrostruktuře lze pozorovat, že u vzorku TIG 1 a TIG 2 nedošlo k provaření kořene, což není v rámci makrostruktury zhodnoceno. U tepelně ovlivněné oblasti TIG 1 autor popisuje, že TOO je více než dvojnásobná a důvodem je: „Tohle zvětšení TOO je způsobeno nesprávnými parametry, tedy příliš vysokým proudem. “. Vzhledem k tomu, že TIG 1 a TIG 2 měly velmi podobné parametry svařování není možné, aby se TOO zvýšila dvojnásobně na základě proudu. Dále byly správně vyhodnoceny hodnoty tvrdosti. Opět byly v této části nalezeny drobné překlepy (např. obr. 45 a 46 nekoresponduje s textem). V experimentální části mi chybí důvod, nebo zamyšlení nad výběrem právě zvolené oceli, pro rám motokáry. Konstatuji, že stanovené cíle práce byly splněny a proto doporučuji bakalářskou práci k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 149262